Poczta wreszcie z duchem czasu
Poczta Polska wreszcie umożliwiła zdalną aktywacje takich usług jak sms-owe powiadomienie o liście poleconym czy przekierowanie przesyłek na inny adres. Teraz można to potwierdzić Profilem Zaufanym, z którego korzysta już blisko 8 mln Polaków.
Wcześniej procedura była kuriozalna, bo wprawdzie formularz można było wypełnić online, ale potem trzeba było z dowodem osobistym pójść do fizycznej placówki poczty, żeby potwierdzić osobiście, że to ta konkretna osoba zleciła dyspozycję przez internet. Teraz można to zrobić przy użyciu Profilu Zaufanego, z którego korzysta już 7,7 mln Polaków i w wielu instytucjach (np. w ZUS) już od dawna służy do potwierdzania tożsamości i ułatwia załatwianie wielu urzędowych spraw w pełni zdalnie.
Wreszcie również narodowy operator pocztowy umożliwił potwierdzanie tożsamości przy jego użyciu (wcześniej było to możliwe w mało popularnym pocztowym ramieniu internetowym Envelo).
W efekcie teraz aktywować np. eINFOawizo czyli dyspozycję otrzymywania informacji (do wyboru mailem lub sms) o tym, że w placówce pocztowej czeka przesyłka.
Jednak warto zaznaczyć, że w przypadku pism w postępowaniu: karnym, cywilnym, sądowo - administracyjnym, podatkowym czy administracyjnym klienci nadal otrzymają zawiadomienie w formie papierowej.
W podobny sposób można złożyć dyspozycję wrzucania listów poleconych do skrzynki czy "dosyłania" czyli przekierowania przesyłek na nowy adres, co może się przydać w przypadku osób, które zmieniają miejsca zamieszkania czy pobytu oraz przechowywania przesyłek (choć tu również są wyłączenia). Można też aktywować eSkrzynkę, przez którą Poczta Polska dostarczy przesyłkę poleconą w formie dokumentu elektronicznego. Dzięki temu można je odbierać przez internet, ale tu również są ograniczenia i dotyczy to tylko przesyłek, które są korespondencją (bez tych, które są nadane przez sądy, prokuraturę i inne organy ścigania oraz komorników sądowych).
Monika Krześniak-Sajewicz