Reklama

Podpisano umowy na rozbudowę terminala LNG

Terminal LNG w Świnoujściu zostanie rozbudowany o kolejny zbiornik, co zwiększy jego zdolności regazyfikacyjne do około 8,3 mld m sześc. rocznie. Prace mają zostać ukończone do końca 2023 roku. Koszt inwestycji wyniesie ok. 1,9 mld zł. To element planu dywersyfikacji dostaw gazu do Polski.

W środę Polskie LNG z grupy Gaz-System oraz zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście podpisali umowy z konsorcjum firm PORR SA i TGE Gas Engineering GmbH na wykonanie rozbudowy terminala, zarówno w części lądowej jak i morskiej.

Reklama

Polskie LNG będzie odpowiedzialne m.in. za wybudowanie nowego zbiornika LNG o pojemności ok. 180 tys. m3 brutto i wykonanie części technologicznej nowego stanowiska statkowego służącego do rozładunku, załadunku i bunkrowania LNG.

Z kolei zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście nadzoruje budowę części hydrotechnicznej stanowiska statkowego, infrastruktury hydrotechnicznej pod estakadę przesyłową oraz kompletnej infrastruktury cumowniczej.

- Inwestycja stanowi istotny element strategii wzmacniania bezpieczeństwa energetycznego Polski. Krajowy system przesyłowy jest konsekwentnie rozbudowywany w celu przestawienia wiodącego obecnie kierunku zasilania wschód-zachód na kierunek północny - poinformował Piotr Naimski, pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej. Rozbudowa gazoportu umożliwia sprowadzanie surowca od różnych dostawców, z różnych części świata i elastycznego reagowania na zmiany na rynku.

Poza rozbudową terminala Gaz- System realizuje szereg innych inwestycji, których celem jest dywersyfikacja dostaw, jak budowa Baltic Pipe, korytarza Północ - Południe czy interkonektorów z Litwą i Słowacją.

Gazoport w Świnoujściu to jeden z najefektywniej wykorzystywanych gazoportów w Europie. Naimski zaznacza, że po wybudowaniu trzeciego zbiornika będzie wykorzystywany przynajmniej w takim samym stopniu jak do tej pory.

W tym roku, równolegle do procesu przetargowego na wybór wykonawcy rozbudowy terminala, przeprowadzono procedurę "open season", która umożliwiła uczestnikom rynku paliw gazowych złożenie ofert na usługę regazyfikacji oraz usługi dodatkowe. Polskie LNG i PGNiG podpisały w końcu maja umowę na korzystanie z usług terminala po rozbudowie, co potwierdzoło zasadność inwestycji.

Tomasz Stępień, prezes spółek Polskie LNG i Gaz-System, poinformował, że po rozbudowie zwiększy się możliwość składowania gazu, wzrośnie częstotliwość przyjmowanych tankowców LNG, a to przełoży się na większe bezpieczeństwo dostaw gazu ziemnego do krajowego systemu przesyłowego.

- W Polsce udało się dzięki uruchomieniu terminala odbudować zaufanie rynku do stabilności dostaw gazu ziemnego do odbiorców. To się przełożyło na olbrzymi przyrost zapotrzebowania na gaz na rynku krajowym. Wytworzył się osobny rynek na gaz LNG - obserwujemy duże zapotrzebowanie na ten rodzaj paliwa jako napędu w transporcie, również morskim - powiedział Stępień.

- Teraz budujemy trzeci zbiornik w Świnoujściu. Zdecydowaliśmy, że będzie miał o około 13 proc. większą pojemność (dotychczasowe miały po 160 tys. m sześc. pojemności - Interia). Mamy spory komfort, zakontraktowaliśmy już przepustowość terminala. (...). Będziemy też budować drugie nabrzeże do cumowania statków i zaoferujemy możliwości przeładowywania gazu skroplonego na mniejsze jednostki - dodał.

Krzysztof Urbaś, prezes zarządu Morskich Portów Szczecin Świnoujście podkreślił, że budowa kolejnego nabrzeża będzie impulsem rozwojowym dla całego zespołu portów Szczecin-Świnoujście. - Inwestycja jest niezwykle potrzebna, bowiem w związku z wrastającą dbałością o środowisko naturalne przez sektor morski zapotrzebowanie na paliwo LNG rośnie z każdym rokiem. Zatem tym projektem wychodzimy również naprzeciw oczekiwaniom armatorów - ocenia.

Projekt objęty jest dofinansowaniem z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 w kwocie do 461 mln zł.

Monika Borkowska

Dowiedz się więcej na temat: Gaz | LNG | gaz LNG | Świnoujście

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »