Podróbki z Temu i Shein uderzają w kultową markę obuwia. Dr. Martens ma problem
Kultowa marka obuwia Dr. Martens spodziewa się dwucyfrowych spadków ze sprzedaży w 2025 roku. Przyczyną dużo niższych dochodów mają być manipulacje i podróbki oferowane przez chińskie serwisy sprzedażowe Temu i Shein. Firma na początku kwietnia pozwała pierwszy z nich za sprzedawanie niemal identycznych butów za dużo niższą cenę. Drugi - o sprzedawanie podróbek został oskarżony już w 2021 r.
Dr. Martens zapowiedział, że przychody ze sprzedaży marki obuwniczej w 2025 roku spadną dwucyfrowo w porównaniu z ubiegłym rokiem - podał portal dlahandlu.pl. Portfel zamówień na jesień i zimę w USA, stanowiący połowę przychodów firmy ze sprzedaży hurtowej, spada bowiem gwałtownie.
- Stworzyliśmy bazę kosztów operacyjnych w oczekiwaniu na zwiększenie działalności, jednak przy słabszych przychodach obserwujemy obecnie znaczne niższe zyski - powiedział Kenny Wilson, dyrektor generalny Dr. Martens, cytowany przez CNBC, który ze stanowiska ustąpi w marcu przyszłego roku.
Wypowiedź spowodowała natychmiastową reakcję - akcje Dr. Martens spadły o 30 proc., czyli do najniższego poziomu w historii. Eksperci potwierdzają, że w sytuacji, kiedy klienci o niższych dochodach, znajdują się pod presją inflacyjną, chętniej wybiorą podróbki do złudzenia przypominające oryginalny towar, niż droższy asortyment w markowym sklepie.
CNBC przypomina, że na początku kwietnia Dr. Martens złożył pozew do Sądu Najwyższego USA, oskarżając chiński sklep internetowy Temu o manipulowanie wynikami w wyszukiwarce Google.
Firma miała pozycjonować swoje produkty w Google w taki sposób, żeby podróbki znajdowały się wyżej od oryginalnej odzieży - podawał "Sunday Times".
To kolejny proces, który wytoczył Dr. Martens. W 2021 roku - jak przypomina "Financial Times" - wraz z innymi markami firma pozwała markę fast-fashion Shein, również oskarżając ją o sprzedaż podróbek.
Mimo próśb CNBC o komentarz, zarówno chińskie serwisy sprzedażowe Shein i Temu nie odpowiedziały, jak i pochodzący z Wielkiej Brytanii Dr. Martens.
Buty oferowane przez markę - tzw. Martensy - charakteryzują się przede wszystkim poduszką powietrzną na pięcie, która została wynaleziona przez Niemca, doktora Klausa Märtensa.
W 1959 roku prawa do produkcji obuwia marki kupiła brytyjska firma R. Giggs Group Ltd. Angielski producent nadał butom charakterystyczny wygląd - żółtą nić przyszytą na podeszwie. Pierwsze buty od Dr. Martens pojawiły się na rynku w 1960 roku.
W latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych XX wieku Martensy były chętnie noszone przez członków różnych subkultur - punków czy skinheadów.