Pojadą z prędkością 200 km/h. Właśnie wchodzą do służby
Właśnie zakończono odbiór dziewięciu lokomotyw Griffin 200 wyprodukowanych przez Newag SA - zakomunikowała spółka PKP Intercity. Pojazdy rozwijają prędkość nawet do 200 km/h. Łącznie w nowosądeckiej firmie zamówiono 15 maszyn tego typu.
Do służby w PKP Intercity wchodzą lokomotywy Griffin 200 - informuje PKP Intercity i wyjaśnia, że pojazdy zostały wyprodukowane przez nowosądecki NEWAG, w ramach zamówienia obejmującego łącznie 15 maszyn tego typu. Wartość całego kontraktu na dostawę i utrzymanie pojazdów wynosi blisko 388 mln zł brutto.
Z końcem października do służby powinny trafić kolejne dwie lokomotywy z tego kontraktu. Pozostałe będą dostarczone w listopadzie i grudniu.
"Nigdy wcześniej nie powstawały polskie konstrukcje o takim stopniu technologicznego zaawansowania, chodzi tu m.in. o prędkość maksymalną, jaką te pojazdy osiągają. A dzięki temu, że lokomotywy są wielosystemowe, mogą kursować na liniach kolejowych zasilanych różnymi napięciami, a więc również na międzynarodowych trasach" - podkreślił Dariusz Klimczak, minister infrastruktury, cytowany w komunikacie PKP Intercity.
Lokomotywy są wyposażone w europejski system sterowania ETCS drugiego poziomu, który zwiększa standardy bezpieczeństwa na torach. Pojazdy posiadają także system zdalnej diagnostyki, umożliwiający monitorowanie pracy lokomotyw w czasie rzeczywistym.
Griffiny pojawią się na zagranicznych szlakach. W pierwszej kolejności, po sieci kolejowej w Czechach i Słowacji. Trwa już homologacja na te kraje. Pojazdy będą homologowane też na Niemcy, Austrię oraz Węgry.
"Na terenie Polski Griffiny będą kursowały na najbardziej popularnych trasach, tj. między Warszawą a Gdynią, Poznaniem, Wrocławiem, Katowicami czy Krakowem. Po otrzymaniu zezwoleń na poruszanie się po sieciach międzynarodowych, nowe lokomotywy pojadą również do Pragi, Budapesztu, Wiednia oraz Berlina" - wylicza Janusz Malinowski, prezes zarządu PKP Intercity.
W 2024 roku PKP Intercity SA podpisała umowy na dwa projekty taborowe z firmą NEWAG. Na początku roku przewoźnik zawarł kontrakt z nowosądeckim producentem na zakup 63 elektrycznych lokomotyw wielosystemowych z opcją zamówienia kolejnych 32 i świadczeniem 5-letniej usługi utrzymania. To pierwsze w historii tak duże zamówienie jednej serii pojazdów. Wartość umowy to blisko 2,3 mld zł brutto.
W lipcu przewoźnik podpisał umowę ze spółką NEWAG na zakup 35 dwunapędowych zespołów trakcyjnych.
***