Polacy chcą wykorzystać metaverse do spotkań z awatarami tych, którzy odeszli
Co piąty Polak zna pojęcie metaverse. Po poznaniu możliwości jego działania ponad połowa badanych chciałaby skorzystać z trójwymiarowego internetu. Tyle samo Polaków jest gotowa wydać w nim pieniądze, a 40 proc. chętnie spotka się w nim z bliskimi, również tymi, którzy odeszli, jeśli mieliby awatary - wynika z “Analizy potrzeb, zachowań i przewidywań Polaków związanych z metawersum”.
BIZNES INTERIA na Facebooku i jesteś na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami
Z raportu wynika, że obecnie korzystanie z sieci najczęściej wykorzystywane jest do zakupów online (91 proc.) i serwisów społecznościowych (88 proc.). Prawie co 3. ankietowany choć raz uczestniczył w wirtualnym wydarzeniu, blisko co 5. piąty korzystał z rozwiązań VR, a 16 proc. tworzyło lub projektowało w wirtualnej rzeczywistości.
Na trzecim miejscu znalazło się wirtualne podróżowanie a na czwartym - zarabianie pieniędzy. Dla blisko 3/4 badanych Polaków (72 proc.) wirtualny świat to miejsce, które daje szansę na ucieczkę do innej, przyjemniejszej rzeczywistości. Dlatego - zdaniem ankietowanych - metaverse powinno przede wszystkim relaksować. Około 2/3 badanych (65 proc.) chciałoby wykorzystać tę technologię do robienia zakupów i wizyt u lekarza.
Polacy chcą wykorzystać metaverse do rozwoju osobistego, na przykład nauki języków (67 proc.). Liczą, że za pośrednictwem trójwymiarowego internetu będą uczestniczyli w wydarzeniach kulturalnych. Metaverse ma im ułatwić nawiązywanie nowych znajomości i kontakty z ludźmi. Ponad 60 proc. respondentów chciałaby utrzymywać relacje z bliskimi, których nie widują na co dzień. Ponad 40 proc. badanych chętnie spotykałaby się z nieżyjącymi członkami rodzin, jeśli mieliby w wirtualnym świecie swoje awatary.
Szanse na rozwój widzą w trójwymiarowym internecie również firmy. Blisko połowa Polaków zadeklarowała bowiem, że byłaby w stanie wydawać pieniądze w metaverse - około 50 złotych miesięcznie. Co piąty jest gotów wydać od 100 do 300 złotych. A jeden na czterech badanych zapewnia, że nie wyda ani złotówki. Mimo, że połowa Polaków deklaruje otwartość na możliwości, jakie oferuje wirtualny świat, to sama idea, która za nim stoi budzi większe wątpliwości. Jak wynika z raportu opracowanego przez firmę badawczą OpinionWay Polska, ankietowani obawiają się przede wszystkim uzależnienia się od wirtualnej rzeczywistości i jej negatywnego wpływ na realne życie. Prawie 1 na 5 badanych obawia się również cyberprzestępczości.
Ewa Wysocka