Polacy nie boją się produktów o krótkim terminie ważności. Kupują je coraz chętniej
Ponad połowa Polaków regularnie kupuje żywność, której termin spożycia dobiega końca. Możliwość kupna wciąż pełnowartościowych produktów po obniżonej cenie przekonałaby do codziennych wizyt w sklepie 72 proc. Polaków - wynika z raportu "Jak zamienić straty w zyski i lojalność klientów, a przy okazji uratować świat?" opracowanego przez UCE Research na zlecenie serwisu wiadomoscihandlowe.pl.
Z badania wynika, że 23 proc. jego uczestników na bieżąco kupuje towary, których termin przydatności do spożycia zbliża się do końca, 17 proc. czyni to raz w tygodniu, a 10 proc. – dwa razy w tygodniu. Sporadycznie takie produkty kupuje co czwarty ankietowany. Niespełna 6 proc. ankietowanych przyznało, że nie nabywa ich wcale.
Ograniczenie marnowania żywności weszło nie tylko do agendy największych sieci handlowych, ale stało się też ważnym elementem strategii kupujących, którzy w związku ze wzrostem cen szukają okazji.
Autorzy badania zachęcają do wydzielania w sklepach stref z tańszymi, ale wciąż pełnowartościowymi artykułami spożywczymi. Chęć kupna produktów „last minute” ze zbliżającym się do końca terminem przydatności do spożycia przekonałaby do codziennych wizyt w sklepie prawie trzy czwarte ankietowanych - wynika z badania UCE Research.
Kupujący postawili jednak warunek - ceny towarów musiałyby zostać obniżone. Co piąty badany (19 proc.) oczekuje sprzedaży tych produktów o połowę taniej. Spośród oferty "last minute", kupujący najchętniej sięgnęliby po nabiał, głównie sery. Taką opcję wybrała ponad połowa ankietowanych - 51 proc. Tylu samych kupiłoby chemię gospodarczą. Niewiele mniej - 48 proc. badanych - wskazało na produkty sypkie, takie jak mąka i cukier. Niemal tyle samo osób pokusiłoby się o słodycze, a 46 proc. ankietowanych włożyłoby do koszyka kawę i herbatę.
Polacy mają potrzebę oszczędzania w związku z rosnącymi kosztami życia. Jak wynika z analizy NielsenIQ - globalnej firmy zajmującej się badaniem rynku - 60 proc. mieszkańców Polski oszczędza na żywności, a prawie 40 proc. konsumentów wybiera tańsze produkty. Niemal tyle samo nie patrzy na marki tylko stawia na promocje - szuka towaru w obniżonej czasowo cenie. Konsumenci rezygnują lub wydają mniej najczęściej na napoje, alkohole, słodycze i słone przekąski.
Mimo rosnących kosztów życia każde gospodarstwo domowe w Polsce wyrzuca rocznie 92 kg żywności. Łącznie w domach marnowanych jest prawie 3 mln ton artykułów spożywczych. Zaś całkowita skala marnowania żywności w Polsce, biorąc pod uwagę wszystkie ogniwa łańcucha produkcji, dystrybucji i konsumpcji, to 4,8 mln ton - wynika z zeszłorocznych danych Banków Żywności. We wrześniu, po raz czwarty, będzie obchodzony Międzynarodowy Dzień Świadomości Na Temat Strat i Marnowania Żywności. Nadzór nad wydarzeniem sprawuje ONZ.
EW