Polacy nie boją się produktów o krótkim terminie ważności. Kupują je coraz chętniej

Ponad połowa Polaków regularnie kupuje żywność, której termin spożycia dobiega końca. Możliwość kupna wciąż pełnowartościowych produktów po obniżonej cenie przekonałaby do codziennych wizyt w sklepie 72 proc. Polaków - wynika z raportu "Jak zamienić straty w zyski i lojalność klientów, a przy okazji uratować świat?" opracowanego przez UCE Research na zlecenie serwisu wiadomoscihandlowe.pl.

Z badania wynika, że 23 proc. jego uczestników na bieżąco kupuje towary, których termin przydatności do spożycia zbliża się do końca, 17 proc. czyni to raz w tygodniu, a 10 proc. – dwa razy w tygodniu. Sporadycznie takie produkty kupuje co czwarty ankietowany. Niespełna 6 proc. ankietowanych przyznało, że nie nabywa ich wcale.

Stworzyć strefy “last minute”

Ograniczenie marnowania żywności weszło nie tylko do agendy największych sieci handlowych, ale stało się też ważnym elementem strategii kupujących, którzy w związku ze wzrostem cen szukają okazji. 

Autorzy badania zachęcają do wydzielania w sklepach stref z tańszymi, ale wciąż pełnowartościowymi artykułami spożywczymi. Chęć kupna produktów „last minute” ze zbliżającym się do końca terminem przydatności do spożycia przekonałaby do codziennych wizyt w sklepie prawie trzy czwarte ankietowanych - wynika z badania UCE Research. 

Reklama

Kupujący postawili jednak warunek - ceny towarów musiałyby zostać obniżone. Co piąty badany (19 proc.) oczekuje sprzedaży tych produktów o połowę taniej. Spośród oferty "last minute", kupujący najchętniej sięgnęliby po nabiał, głównie sery. Taką opcję wybrała ponad połowa ankietowanych - 51 proc. Tylu samych kupiłoby chemię gospodarczą. Niewiele mniej - 48 proc. badanych - wskazało na produkty sypkie, takie jak mąka i cukier. Niemal tyle samo osób pokusiłoby się o słodycze, a 46 proc. ankietowanych włożyłoby do koszyka kawę i herbatę. 

Inflacja zachęca do oszczędzania

Polacy mają potrzebę oszczędzania w związku z rosnącymi kosztami życia. Jak wynika z analizy NielsenIQ - globalnej firmy zajmującej się badaniem rynku - 60 proc. mieszkańców Polski oszczędza na żywności, a prawie 40 proc. konsumentów wybiera tańsze produkty. Niemal tyle samo nie patrzy na marki tylko stawia na promocje - szuka towaru w obniżonej czasowo cenie. Konsumenci rezygnują lub wydają mniej najczęściej na napoje, alkohole, słodycze i słone przekąski. 

Mimo rosnących kosztów życia każde gospodarstwo domowe w Polsce wyrzuca rocznie 92 kg żywności. Łącznie w domach marnowanych jest prawie 3 mln ton artykułów spożywczych. Zaś całkowita skala marnowania żywności w Polsce, biorąc pod uwagę wszystkie ogniwa łańcucha produkcji, dystrybucji i konsumpcji, to 4,8 mln ton - wynika z zeszłorocznych danych Banków Żywności. We wrześniu, po raz czwarty, będzie obchodzony Międzynarodowy Dzień Świadomości Na Temat Strat i Marnowania Żywności. Nadzór nad wydarzeniem sprawuje ONZ. 

EW

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: żywność | marnowanie jedzenia | data ważności
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »