Polacy skarżą się na służbę zdrowia. W NFZ kilka tysięcy skarg w 2024 roku

Do Narodowego Funduszu Zdrowia wpłynęło blisko 7 tys. skarg od pacjentów, z których za zasadne uznano 44 proc. - poinformował w czwartek NFZ. Skargi pochodzą od pacjentów, którzy uważają, że świadczenia medyczne w ramach NFZ nie zostały należycie wykonane.

W 2024 r. do Narodowego Funduszu Zdrowia wpłynęło 6966 skarg od pacjentów, z czego blisko 2800 z nich uznanych zostało za zasadne. 

Na co można złożyć skargę do NFZ?

NFZ przypomina, że skargę może złożyć każdy pacjent, który uważa, że świadczenia w ramach Funduszu nie zostały wykonane należycie. Dodaje także, że skarga złożona przez pacjenta może dotyczyć wyłącznie placówek medycznych, mających podpisaną umowę z NFZ.

Reklama

"Zgłoszenia pacjentów to cenne informacje, które pomagają udoskonalać system ochrony zdrowia. Każda uwaga to krok w stronę lepszej jakości i dostępności świadczeń medycznych w ramach NFZ. Regularna analiza zgłoszeń pozwala na identyfikację problemów i wdrażanie rozwiązań, które podnoszą standard opieki" - przypomniał Fundusz. 

Skargi mogą dotyczyć sytuacji, gdy pacjentowi odmówiono możliwości zapisu do lekarza, mimo dostępnych terminów, ale skargę można złożyć również, jeśli:

  • nie wykonano Ci zleconych badań;
  • musiałeś zapłacić za świadczenie, które jest refundowane przez NFZ;
  • miałeś trudności z rejestracją - np. zapisy są dostępne wyłącznie osobiście w określonym terminie;
  • lekarz nie przyjmował pacjentów w godzinach, w których powinien.

Skarga może też odnosić się do trudności z otrzymaniem recepty z refundacją, kiedy pacjent jest do niej uprawniony. Jak czytamy na stronach NFZ, Fundusz nie zajmuje się jednak sprawami, które zostały już prawomocnie rozstrzygnięte przez sąd lub inną instytucję administracyjną. Dotyczy to także spraw umorzonych.

Jak złożyć skargę do NFZ?

Pacjenci mogą zgłaszać swoje uwagi pisemnie (osobiście lub wysyłając pocztą tradycyjną do właściwego oddziału wojewódzkiego NFZ lub Centrali NFZ), elektronicznie (za pomocą platformy ePUAP, e-Doręczenia lub poczty e-mail) oraz osobiście (podczas wizyty w NFZ).

Każda skarga powinna zawierać podstawowe dane osoby zgłaszającej (imię, nazwisko, adres), nazwę placówki lub nazwisko lekarza oraz szczegółowy opis zdarzenia - przypomina NFZ.

Zgłoszenia analizowane są przez pracowników Funduszu. Ci nie są jednak upoważnieni do oceny decyzji medycznych podejmowanych przez lekarzy w procesie leczenia. W takich przypadkach pacjenci powinni kierować swoje wnioski do: dyrektora placówki medycznej, Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej Lekarzy przy Okręgowej Izbie Lekarskiej, Rzecznika Praw Pacjenta.

NFZ ma do 30 dni na udzielenie odpowiedzi. Jeśli konieczne będzie przeprowadzenie dodatkowych działań, Fundusz poinformuje pacjenta o nowym terminie rozpatrzenia sprawy. 

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: NFZ | służba zdrowia | skarga
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »