Polacy to najbardziej wybredni klienci
Polska zajęła pierwsze miejsce w rankingu Visa Europe na najbardziej wybrednych klientów 10 krajów UE. Jak nikt inny potrafimy oszczędnie wydawać pieniądze, porównywać ceny w różnych sklepach, sprawdzać towar przed zakupem. Najmniej z groszem liczą się Irlandczycy i Brytyjczycy.
W badaniu Shoping IQ, chodziło o sprawdzenie "inteligentnego nastawienie klientów dokonujących zakupów w sklepach". Wzięło w nim udział 8,5 tys. osób powyżej 16 roku życia (z Polski, Czech, Węgier, Francji, Niemiec, Szwecji, Hiszpanii, Włoch, W. Brytanii i Irlandii). Punkty przyznawano za oszczędne podejście do pieniędzy, samokontrolę, gotowość wypróbowania nowych produktów, porównywanie cen w różnych sklepach i zapoznanie się z właściwościami produktów przed ich zakupem.
W rankingu pierwsze miejsce przypadło Polsce. "Polacy rzadko wydają pieniądze na produkty codziennego użytku idąc za nieodpartym impulsem i są wyjątkowo otwarci na alternatywne marki" - czytamy w podsumowaniu badania.
Drugie miejsce w rankingu najbardziej wybrednych europejskich klientów zajęli Francuzi. Ciekawe jest uzasadnienie takiej postawy. Autorzy badań stwierdzają, że wysokie bezrobocie, wysokie podatki i niskie płace oznaczają, iż zakupy wymagają poważnego zastanowienia się.
Czesi zajęli miejsce trzecie, zaś Węgrzy - szóste. Na samym końcu rankingu usytuowali się Irlandczycy przed Brytyjczykami. Obywatele tych krajów najmniej liczą się z groszem i wydają pieniądze wyjątkowo ekstrawagancko. Włosi oszczędzają na warzywach i owocach, ale nie żałują grosza na modną garderobę. Niemcy "wkuwają" właściwości produktu przed jego kupnem.
"Shopping IQ" jest taki sam w przypadku kobiet i mężczyzn. Kobiety wykazują większą skłonność wydawania pieniędzy w sklepach pod wpływem nieodpartego impulsu, zaś mężczyźni są lepsi w porównywaniu cen i zapoznawaniu się z właściwościami produktu przed jego nabyciem.