Polska będzie zwiększać rolę w światowym handlu

Wolumen handlu zagranicznego na świecie wzrośnie do 2025 roku o 73 proc., osiągając wartość 48,5 bln USD, wynika z raportu HSBC Trade Connections, prezentującego prognozy dla handlu międzynarodowego w perspektywie kilkunastu lat. Polska będzie jednym z krajów najszybciej zwiększających wymianę handlową.

Będzie to możliwie dzięki zwiększeniu aktywności firm zaangażowanych w międzynarodową wymianę handlową o 3,9 proc. w latach 2011-2025. Ostatnie wydarzenia na światowym rynku przyniosły osłabienie nastrojów wśród firm, jednak jedno jest pewne - handel międzynarodowy oferuje wiele możliwości wzrostu dla przedsiębiorstw chcących rozwijać swoją działalność.

Wyzwaniem dla tych firm będzie wykorzystanie tych możliwości i umiejętne zarządzanie ryzykiem w niepewnych czasach, powiedział Alan Keir, globalny szef Pionu Bankowości Komercyjnej Grupy HSBC, prezentując tezy tej nowej publikacji.

Reklama

Raport wskazuje, że wymiana handlowa na świecie będzie się rozwijała mimo obecnej niepewności co do perspektyw globalnej gospodarki. Prezentacji tego raportu towarzyszyła publikacja wyników badań nastrojów wśród eksporterów i importerów, przeprowadzanych cyklicznie przez firmę badawczą TNS na zlecenie HSBC. Dane uzyskane w ramach najnowszej, jesiennej edycji tego badania wskazują, że większość jego respondentów (84 proc.) jest dobrej myśli, mimo ogólnego osłabienia nastrojów wśród firm zaangażowanych w międzynarodową wymianę handlową (odzwierciedlający je wskaźnik HSBC Trade Confidence Index minimalnie spadł w porównaniu z wynikiem zaobserwowanym w wiosennej fali tego badania, z poziomu 114 do 112 punktów). Oczekują oni, że obroty w handlu międzynarodowym wzrosną lub pozostaną bez zmian w ciągu najbliższych 6 miesięcy.

Autorzy raportu HSBC Trade Connections przewidują, że motorami rozwoju międzynarodowej wymiany handlowej w ciągu kolejnych 15 lat będą Brazylia, Chiny, Egipt, Indie, Indonezja i Wietnam. Spośród tych krajów największy odnotuje Egipt (którego udział w światowym handlu jest obecnie bardzo niewielki) - do 2025 roku wolumen handlu zagranicznego tego kraju może wzrosnąć o 185proc..

Wzrost ten będzie napędzany odbudową gospodarczą kraju po rewolucji oraz faktem, że jest on postrzegany przez inne kraje jako brama do rynków Bliskiego Wschodu.

Polska

Polski handel międzynarodowy będzie rósł szybciej niż handel światowy Publikacja HSBC Trade Connections obejmuje prognozy dla 36 rozwiniętych i rozwijających się gospodarek, w tym dla Polski. Jego autorzy przewidują, że wartość handlu zagranicznego Polski wzrośnie o 125 proc., aby na koniec 2025 roku osiągnąć poziom prawie 692 mld USD w porównaniu z 283 mld USD na koniec 2010 roku. U podłoża tej optymistycznej prognozy leży fakt, że polski handel zagraniczny skupia się na sektorach takich jak produkcja samochodów, części do aut, przetwarzanie danych oraz sprzęt telewizyjny, które - zdaniem autorów raportu - będą rozwijały się w ciągu tych kilkunastu lat. W perspektywie 5 lat wartość handlu zagranicznego Polski będzie rosła w tempie 8,3proc. rocznie, czyli znacznie szybciej niż wartość handlu światowego (2 proc. rocznie).

Z Chinami

Raport HSBC Trade Connectsions wskazuje na fakt, że zmianie ulegnie nie tylko wartość polskiego handlu zagranicznego, ale także jego struktura. Jego autorzy sugerują, że do 2025 roku Chiny awansują w rankingu najważniejszych partnerów handlowych Polski z piątego na czwarte miejsce, a wartość wymiany z Państwem Środka wzrośnie w tym czasie o 167 proc., w tempie ponad 7 proc. rocznie. W czołówce tego rankingu pozostaną Niemcy, Rosja, Włochy i Francja. Oprócz Chin swoją pozycję w zestawieniu tym wzmocnią również inne rynki azjatyckie (Indie, Korea, Wietnam, Tajlandia, Hongkong), kraje Bliskiego Wschodu (Egipt, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Katar, Arabia Saudyjska) oraz RPA.

- Polskie przedsiębiorstwa są coraz bardziej otwarte na współpracę z partnerami z dynamicznie rozwijających się rynków Azji, Bliskiego Wschodu czy Afryki. Ta rosnąca otwartość sprawia, że w rankingu najważniejszych partnerów handlowych Polski w miejscach zajmowanych obecnie przez kraje rozwinięte czy bezpośrednio sąsiadujące z naszym krajem zaczną pojawiać się nowe rynki - mówi Paweł Kusiak, dyrektor zarządzający Pionem Bankowości Komercyjnej i Globalnej HSBC Bank Polska S.A.

- O tym, jak szybko te zmiany będą postępowały, zadecyduje kondycja światowej gospodarki w nadchodzących latach, związane z nią nastroje wśród przedsiębiorstw chcących rozwijać biznes międzynarodowy i ich ocena dotycząca perspektyw handlu międzynarodowego - dodaje.

Złoty

Zgodnie z globalnym trendem nastroje polskich eksporterów i importerów uległy nieznacznemu osłabieniu. Wartość odzwierciedlającego je wskaźnika HSBC Trade Confidence Index spadła z poziomu 108 w pierwszej połowie 2011 roku do 105 w najnowszej edycji badań.

Polskie przedsiębiorstwa zaangażowane w międzynarodową wymianę handlową nadal jednak pozostają w lepszych nastrojach niż firmy z Niemiec, Francji czy Wielkiej Brytanii, w przypadku których wskaźnik ten ukształtował się odpowiednio na poziomie 101 (poprzednio 107), 94 (poprzednio 104) i 101 (poprzednio 104).

Mimo słabszych nastrojów polscy eksporterzy i importerzy pozostają optymistami, jeżeli chodzi o ocenę perspektyw handlu międzynarodowego w nadchodzących miesiącach. 55 proc. z nich uważa, że poziom ich obrotów handlowych wzrośnie w ciągu najbliższych 6 miesięcy, a 30 proc. - że pozostanie bez zmian. 11proc. z nich oczekuje, że obroty nieznacznie spadną, a jedynie 2 proc. - że skurczą się w znacznym stopniu.

- Optymizm polskich przedsiębiorców jest uzasadniony ich dotychczasowymi osiągnięciami, które świadczą o ich umiejętności dostosowania się do trudnych warunków rynkowych. Jest to szczególnie ważne wobec faktu, że pomimo zdrowych i silnych fundamentów zarówno polska gospodarka jako taka, jak i polski handel zagraniczny, są zależne od sytuacji na globalnych rynkach, które charakteryzują się obecnie dużą zmiennością - mówi Paweł Kusiak.

- Ryki wschodzące, którymi interesują się polscy przedsiębiorcy, mają dobre perspektywy. Jak np. Chiny, które w swoim najnowszym planie rozwoju gospodarczego stawiają na pobudzanie wzrostu gospodarczego przez rozwój popytu krajowego. Kraj ten jest otwarty na współpracę z zagranicznymi partnerami w zaspokajaniu rosnących apetytów chińskich konsumentów - dodaje.

Raport HSBC Trade Connections oraz najnowsze dane HSBC Trade Confidence Index zostały zaprezentowany na konferencji Trade Summit, poświęconej przyszłości handlu międzynarodowego. Konferencja ta odbywa się w dniach 9-11 października 2011 roku w Hamburgu. Raport został przygotowany przez firmę badawczą Delta Economics na zlecenie banku HSBC, który chce być wiodącym bankiem dla firm prowadzących biznes międzynarodowy.

Opr. MZB

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: handel zagraniczny | Polskie | eksport | handel | wymiana handlowa
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »