Polska goni Albanię!

200 mln euro będzie kosztować budowa w Polsce infrastruktury, która zapewni 60 proc. Polaków możliwość odbierania cyfrowej mobilnej telewizji.

200 mln euro będzie kosztować budowa w Polsce infrastruktury, która zapewni 60 proc. Polaków możliwość odbierania cyfrowej mobilnej telewizji.

Cyfrowa mobilna telewizja w standardzie DVB-H to kolejny etap rozwoju operatorów komórkowych - mówi Klaus Hartmann, prezes Polskiej Telefonii Cyfrowej.

Cyfrowa telewizja mobilna komercyjnie w Europie jest dostępna we Włoszech, Finlandii i Albanii. Najpopularniejsza jest w Japonii i Korei.

To, kiedy cyfrowa mobilna TV ruszy w Polsce, zależy od regulatora. Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej chce w czerwcu lub lipcu rozstrzygnąć przetarg na częstotliwości niezbędne do nadawania DVB-H w 31 miastach.

Ze względu na koszty (200 mln euro, by sygnał był dostępny dla 60 proc. Polaków) operatorzy chcą wybudować jedną sieć i konkurować wyłącznie ofertą.

Z badań przeprowadzonych w różnych krajach przez Synovate wynika, że 34 proc. z 981 ankietowanych osób uważa ją za najbardziej pożądaną aplikację w swojej komórce, a 44 proc. rozważa zainstalowanie jej w ciągu dwóch lat.

Dotychczasowe doświadczenia w Europie pokazują, że popyt na tę usługę jest niewielki. We Włoszech w ciągu niespełna dwóch lat od wprowadzenia na rynek zdobyła około 1 mln klientów. Według KE mobilna TV ma w Europie ok. 3 mln klientów. Na świecie jest ich ok. 45 mln. Polskie sieci liczą, że w końcu 2009 roku będą miały 100 tys. klientów mTV. Jedną z głównych barier jest cena telefonu. Wynosi ona - według Nokii - średnio 300 euro i jest ponadtrzykrotnie wyższa niż średnia cena komórki.

Inny problem to koszty związane z budową infrastruktury niezbędnej do zaoferowania usługi i czas potrzebny do ich zwrotu. We Włoszech, gdzie używa się technologii DVB-H, firma Mediaset wydała na to 250 mln euro. Ta infrastruktura zapewnia dostęp do mTV 70-75 proc. Włochów. Wykorzystują ją Telecom Italia i Vodafone Italia. 3 Italia, która dzięki dotacjom do słuchawek i niskiej cenie usługi ma 80 proc. włoskiego rynku, ma własną infrastrukturę. Kosztowała 220 mln euro i pozwala na dostęp do mTV 80 proc. Włochów.

Według ekspertów istotne jest, ile będziemy płacili za mobilną TV. Z badań wynika, że klienci gotowi są oglądać reklamy, aby nie płacić abonamentu albo zredukować jego wysokość do niewielkiego poziomu.

Ile będzie kosztować usługa w Polsce, nie wiadomo. Zależy od ceny licencji oraz od tego, czy nadawcy telewizyjni będą udostępniali programy za darmo, czy też odpłatnie.

- Nasze koszty pokryje kilkanaście złotych miesięcznej opłaty - mówi GP przedstawiciel jednego z operatorów.

SZERSZA PERSPEKTYWA - RYNEK

Prognozy dotyczące popularności mobilnej TV są optymistyczne. Według firmy badawczej ABI Research w 2012 roku z mobilnej TV nadawanej w różnych technologiach będzie korzystać 460 mln osób (260 mln w Azji), czyli ok. 10 proc. globalnej liczby użytkowników komórek. Szwedzka Berg Insight jest ostrożniejsza i spodziewa się 150 mln klientów na świecie w 2012 roku. Komisja Europejska szacuje, że za pięć lat w Europie z mTV będzie korzystało 350 mln osób.

Tomasz Świderek

Reklama
Gazeta Prawna
Dowiedz się więcej na temat: Polskie | MTV | telewizja | infrastruktura
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »