Polska i Węgry rozpoczynają współpracę w zakresie kolei dużych prędkości
Realizacja koncepcji budowy kolei dużych prędkości, zapoczątkowanej podczas wizyty premiera Mateusza Morawieckiego na Węgrzech, staje się coraz bardziej realna - poinformował w wywiadzie dla PAP minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
W czwartek 8 lutego minister infrastruktury Andrzej Adamczyk spotkał się z ministrem spraw zagranicznych i handlu Węgier Petrem Szijjarto. Głównym tematem poruszonym w trakcie wizyty węgierskiego ministra w Warszawie był projekt wspólnego przedsięwzięcia zakładającego realizację połączenia koleją dużych prędkości Budapesztu z Warszawą.
- Węgierski minister potwierdził podczas spotkania w Ministerstwie Infrastruktury, że Republika Węgierska podjęła decyzję o pracach studialnych nad połączeniem Budapesztu i Warszawy systemem kolei dużych prędkości. Pan minister Szijjarto podkreślił, że polsko-węgierskie rozmowy w sprawie budowy KDP są efektem ustaleń podjętych podczas spotkania premiera Mateusza Morawieckiego z premierem Viktorem Orbanem - powiedział Adamczyk.
Dodał, że minister spraw zagranicznych i handlu Węgier przekonywał, że determinacja strony węgierskiej jest bardzo duża. - Zdecydowano o pracach studialnych, które już podjęto. Ja potwierdziłem, że z naszej strony na pewno przeprowadzimy analizy tego projektu. Powołany zostanie specjalny zespół, w skład którego wejdą eksperci m.in. z Instytutu Kolejnictwa - stwierdził minister.
- Kolej dużych prędkości w Polsce była dotychczas analizowana jedynie jako połączenie na osi wschód - zachód. Podkreślenia wymaga, że prace studialne nad KDP zostały wstrzymane w 2011 przez ówczesnego ministra transportu Sławomira Nowaka. Obecny rząd myśli o kolei szerzej. W 2017 roku powróciliśmy do dyskusji o potrzebie budowy kolei dużych prędkości. Ministerstwo zorganizowało w czerwcu 2017 r. konferencję w tej sprawie - dodał minister Andrzej Adamczyk.
- Strona węgierska poinformowała, że dla szlaku kolei, która pozwoli przemieścić się między Warszawą a Budapesztem w przeciągu czterech godzin, przygotowane są już pierwsze analizy techniczne. Wynika z nich, że podróż w tak krótkim czasie jest możliwa - powiedział Adamczyk.
Minister zdradził, że trasa tej szybkiej kolei biegłaby z Budapesztu przez Bratysławę do Warszawy, z uwzględnieniem Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Szef resortu infrastruktury poinformował, że analiza propozycji węgierskiej będzie musiała odpowiedzieć na pytanie, czy wpisuje się w polską koncepcję kolei dużych prędkości. - Osobiście uważam, że absolutnie tak. Jestem przekonany, że koncepcja połączenia naszych państw siecią kolei dużych prędkości to niewątpliwie projekt, który może zmienić mapę transportową Unii Europejskiej, z korzyścią dla naszego regionu. Dajmy jednak czas ekspertom, żeby opracowali dokument strategiczny - powiedział Adamczyk.
- W przypadku tej propozycji, o której mówimy, czyli Budapeszt - Warszawa, minister Szijjarto poinformował o konkretnych pomysłach na finansowanie przedsięwzięcia. Więc to nie jest tylko kwestia prac studialnych związanych z przebiegiem linii łączącej Budapeszt z Warszawą. Jest też już bardzo dalece zaawansowana analiza możliwości powołania instytucji finansowej, która pozwoliłaby znaleźć środki na to przedsięwzięcie - dodał.
Minister Adamczyk poinformował też, że strona węgierska jest już po rozmowach z Rumunią i planuje dalszy przebieg kolei dużych prędkości na południe - w kierunku Bukaresztu. - Nie byłaby to więc tylko linia Warszawa - Budapeszt, ale Warszawa - Budapeszt - Bukareszt. Trzeba więc też brać pod uwagę możliwość rozwoju tego połączenia komunikacyjnego jako systemu kolei dużych prędkości łączącego państwa Grupy Wyszehradzkiej i szerzej południowej Europy" - podkreślił minister.
Adamczyk poinformował, że na temat tego projektu prowadzone będą rozmowy podczas zaplanowanego na początek marca spotkania w Budapeszcie, w którym, poza przedstawicielami Polski i Węgier wezmą też udział przedstawiciele Słowacji i Czech.