Polska misja gospodarcza do Meksyku
Prezydent Andrzej Duda, reprezentacja firm z Polski, wraz z przedstawicielami Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, przy wsparciu Banku Zachodniego WBK, wybiorą się pod koniec kwietnia z misją gospodarczą do Meksyku.
Podczas misji, która potrwa od 22 do 26 kwietnia br., odbędzie się Polsko-Meksykańskie Forum Biznesowe oraz spotkania B2B z potencjalnymi kontrahentami. Jak podkreślają organizatorzy wyjazdem powinni być zainteresowani w szczególności producenci części i komponentów dla branży motoryzacyjnej, producenci mebli, w tym specjalistycznych np. biurowych, lekarskich czy dentystycznych, producenci wyposażenia dla hoteli i restauracji, maszyn do przetwórstwa żywności, urządzeń rolniczych oraz łodzi rekreacyjnych i jachtów. Swoich szans na rynku meksykańskim mogą poszukiwać także producenci nawozów, kosmetyków i farmaceutyków oraz firmy z branży oświetleniowej, elektromechanicznej oraz tworzyw sztucznych.
Meksyk to ogromny rynek zbytu. W kraju mieszka ponad 127 mln ludzi, przeważnie w dużych - liczących miliony mieszkańców - miastach. Gospodarka w głównej mierze oparta jest na handlu zagranicznym, który odpowiada za ok. 70 proc. PKB. W 2016 r. wzrost gospodarczy osiągnął poziom 2,1 proc. Głównym partnerem dla tego kraju pozostają wciąż jeszcze Stany Zjednoczone. To do nich trafia ponad 80 proc. eksportu. Z drugiej strony, Meksyk importuje z USA niewiele ponad 47 proc. potrzebnych produktów i usług (dane za 2015 r.).
Tym samym, zapowiedź zmiany polityki handlowej przez USA, w dużym stopniu może uderzyć właśnie w największą gospodarkę w Ameryce Łacińskiej. To zaś potencjalnie przełoży się na wzrost obrotów handlowych miedzy Meksykiem a - przykładowo - Unią Europejską, czy innymi krajami, które zechcą wypełnić powstałą lukę. Czy Polska może skorzystać na możliwej zmianie rozkładu sił w tej części świata?
Eksport z Polski do krajów Ameryki wyniósł w 2016 r. 8,2 mld dol. i był nieznacznie mniejszy niż w analogicznym okresie 2015 r. (8,4 mld dol.). W tym samym czasie import spadł z 9,9 mld dol. (2015 r.) do 9,7 mld w 2016 r. Dla Meksyku, który zajmuje trzecie miejsce na liście głównych eksporterów/importerów dla Polski, wielkości te wynoszą odpowiednio 531 i 536 mln dol. za 2016 r. (dane MR).
Warto przypomnieć, że Polska Agencja Inwestycji i Handlu w Meksyku otwiera swoje biuro, tzw. trade office, który dodatkowo ma wspierać polskie firmy w ich ekspansji produktowej i inwestycyjnej do tego kraju. Wpisuje się to w strategię wspierania przez państwo eksportu i eksporterów, którzy coraz częściej są zainteresowani bardziej egzotycznymi rynkami, tj. Indonezja, Birma, Singapur, czy Chiny. To także kraje Ameryki Łacińskiej, głównie wspomniany już Meksyk.
BB