Polska proponuje zmiany dla pasażerów. "Skończy się chodzenie po sądach"
Jest szansa na wprowadzenie jasnych przepisów dla podróżujących liniami lotniczymi - zapewnił w Luksemburgu, przed posiedzeniem unijnych ministrów, kierujący resortem infrastruktury Dariusz Klimczak. Chodzi o włączenie do przepisów regulujących prawa pasażerów ponad 30 zmian, jakie proponuje Polska. - Chcemy zadbać od A do Z o pasażera - cytuje ministra PAP.
Dariusz Klimczak przewodniczy posiedzeniu ministrów odpowiedzialnych za transport. Podczas dzisiejszego spotkania spotkania jest szansa na wprowadzenie ponad 30 zmian, które - jak podkreślił - mają wyjść naprzeciw oczekiwaniom pasażerów. Na liście propozycji polskiej prezydencji znalazły się nowe wielkości odszkodowań, możliwość korekty danych na bilecie czy pomoc tym, których lot został odwołany.
Jednym z głównym tematów spotkania w Luksemburgu jest reforma przepisów regulujących prawa pasażerów linii lotniczych. Polska prezydencja zaproponowała wydłużenie do czterech godzin czasu opóźnienia, po jakim pasażerom przysługuje odszkodowanie. Obecnie mogą się o nie ubiegać po trzech godzinach. Zmiana ma zapobiec odwoływaniu lotów i zwiększyć szanse na dotarcie podróżujących do celu.
Kolejną propozycją jest ustanowienie wyższych odszkodowań dla "wszystkich tych, którzy spotkają się z odwołanym lotem lub opóźnionym lotem". "Po 21 latach wreszcie jest szansa na zamknięcie tematu i wprowadzenie jasnych, czytelnych przepisów dla wszystkich, którzy podróżują nie tylko po Europie, ale także po świecie. Wreszcie skończy się chodzenie po sądach" - argumentował cytowany przez PAP minister.
Tematem spotkania jest omówienie propozycji zmian w rozporządzeniu UE261 - prawie, które obecnie chroni pasażerów przed konsekwencjami opóźnień i odwołań lotów. “Celem jest sprecyzowanie często niejasnego brzmienia przepisów” - wyjaśniał niemiecki portal branży lotniczej Airliners.
Zmiana praw pasażerów linii lotniczych jest dyskutowana w Unii Europejskiej od lat. Dotychczasowe rozmowy nie zakończyły się osiągnięciem porozumienia. Airliners wskazuje, że obecne przepisy zachęcają przewoźników do wcześniejszego odwoływania lotów, tak by nie płacić odszkodowań. Co nie leży w interesie pasażerów.