Polska żywność chce podbić Zachód

Polska żywność zamierza podbić unijne rynki. Nasze artykuły zagraniczni konsumenci wybierają za niską cenę i dobrą ekologiczną jakość.

Największym powodzeniem cieszą się m.in. pasztety, soki z marchwi, ogórki kwaszone, śledzie, słone paluszki, jabłka, kiełbasa krakowska i nasza wódka. Zagraniczni konsumenci wybierają nasze produkty z dwóch powodów: niska cena i dobra, ekologiczna jakość. Polska żywność jest postrzegana jako naturalna, pozbawiona chemicznych dodatków.

Duży udział mają w tym biznesie nasze sieci handlowe, które eksportują coraz więcej produktów polskiego przemysłu spożywczego. Do popularności naszych artykułów za granicą przyczyniają się również mieszkający tam rodacy.

Reklama

Polska rusza na Zachód

Polska smakuje! - to hasło promujące polską żywność na 76. targach rolno-spożywczych "Zielony Tydzień", które rozpoczną się w piątek w Berlinie.

Jak poinformowała dziennikarzy w Berlinie Joanna Pietrusewicz z ministerstwa rolnictwa, polska prezentacja rozmieszczona zostanie na 800 metrach kwadratowych powierzchni wystawowej. Ma ona zachęcać do "kulinarnej podróży" po Polsce. Na stoiskach dziewięciu regionów, ministerstwa rolnictwa oraz Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych zaprezentuje się ponad 80 producentów żywności, w tym tradycyjnych polskich specjałów - oscypka, miodów i twarogów.

Przewodnim motywem będzie jabłko. Polska jest europejskim liderem w produkcji tych owoców i koncentratu jabłkowego. Nowością mają być m.in. coraz bardziej popularne piwa, warzone w małych browarach. Świeżo wypiekane rogale świętomarcińskie to specjał, który zaprezentuje na targach Wielkopolska.

Nie zabraknie również produktu, który bardziej znany jest za granicą niż na krajowym rynku: polskiej gęsi. Hodowcy w Polsce produkują rocznie ok. 20 tys. ton gęsiny, z czego w kraju pozostaje zaledwie 700 ton. Reszta trafia na eksport, a największym rynkiem zbytu są w tym przypadku Niemcy.

Goście targów będą mogli nie tylko spróbować naszych tradycyjnych potraw w polskiej restauracji, a także nauczyć się je przyrządzać; kurs gotowania poprowadzi na jednym ze stoisk znany kucharz Karol Okrasa. Organizatorzy prezentacji przygotowali również program artystyczny, w tym występy regionalnych zespołów folklorystycznych.

Resort rolnictwa przeznaczył na przygotowanie prezentacji Polski na targach "Zielony Tydzień" 2 mln złotych. Na inaugurację targów, która odbędzie się w czwartek 20 stycznia wieczorem, przyjedzie do Berlina minister rolnictwa Marek Sawicki. Uroczystość poprowadzić ma znany w Polsce i pochodzący z Niemiec aktor i artysta kabaretowy Steffen Moeller.

-Zdecydowaliśmy się przyjąć rolę kraju partnerskiego tegorocznych największych na świecie targów rolno-spożywczych także dlatego, by poprzez zaprezentowanie swej jakościowo dobrej żywności wzbudzić zainteresowanie Polską wśród Niemców i poprawić jej wizerunek - powiedziała dziennikarzom Dorota Białczak z departamentu UE i współpracy międzynarodowej w resorcie rolnictwa. Polska uczestniczy w targach od 1986 r. Tegoroczne potrwają od 21 do 30 stycznia. Organizatorzy spodziewają się 400 tys. odwiedzających.

Moda na Polskę

W 2011 roku polski eksport liczony w euro wzrośnie o 12 proc., a liczony w złotych o 8-9 proc. Na koniec roku Polska odnotuje deficyt handlowy na poziomie 10 mld euro, wobec 6 mld euro w 2010 roku - ocenia główny ekonomista Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych, Piotr Soroczyńki

Ciągle na plus dla polskiego eksportu działają niższe ceny polskich towarów. Soroczyński ocenia, że w 2011 roku tempo wzrostu eksportu spadnie przede wszystkim w branży motoryzacyjnej, zaś znacząco urośnie w branży żywnościowej.

- Liczymy natomiast na znaczny wzrost eksportu polskiej żywności, która z roku na rok zdobywa coraz więcej uznania na Zachodzie. Kontynuowany będzie także wzrost eksportu elektroniki i elektryki - dodał.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: konsumenci | Polskie | soki | artykuły | żywność | zachód | eksport | polska żywność
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »