Polski hit eksportowy!

Sportowcy to główny hit eksportowy Polski. Obok wódki, kosmetyków i Krakowa sportowcy to najlepszy polski towar eksportowy.

Do najlepiej rozpoznawalnych na świecie Adama Małysza i Roberta Kubicy mogą dołączyć wkrótce Ebi Smolarek i Artur Boruc.

W przygotowanym przez MillwardBrown corocznym rankingu najsilniejszych marek świata Brandz Top 100 Powerful Brands nie ma ani jednej polskiej marki.

- Z takiego powodu, z jakiego najbogatsi Polacy są w końcówce rankingów najbogatszych ludzi świata. Skala działania polskich marek jest za mała, aby mogły podbić świat - tłumaczy Krzysztof Najder, partner firmy doradztwa marketingowego Stratosfera Added Value.

Reklama

Nie oznacza to, że polskich marek za granicą w ogóle nie ma. Polskie produkty dobrze radzą sobie w niszach. Do znanych Wedla, Wyborowej czy Krakusa dołączają kolejne. Próbują swoich sił się zarówno na rynkach zachodnich, jak i wschodnich. Jednak polskie osiągnięcia są niestandardowe. O wizerunek Polski najlepiej dbają ludzie, zwłaszcza sportowcy. Zdaniem Beaty Mońki, prezes Grupy Young & Rubicam Brands, taką osobą jest Robert Kubica.

- Po małyszomanii mamy szansę na kubicomanię - mówi Beata Mońka.

Po Euro 2008, w którym zagra polska reprezentacja, do Małysza i Kubicy mogą dołączyć piłkarze, np. Ebi Smolarek i Artur Boruc.

- Dzięki swojej osobowości, zachowaniu na boisku zwiększają swoją wartość, także reklamową - mówi Jerzy Ciszewski, prezes firmy Ciszewski Marketing Sportowy.

Wódka, odzież, kosmetyki

Według Beaty Mońki, polskie firmy radzą sobie pod względem ekspansji swoich marek coraz lepiej. Odzież Reserved, House, Tatuum czy buty Gino Rossi można kupić zarówno na Zachodzie, jak i Wschodzie. Kosmetyki polskich producentów - Dr Irena Eris, Eveline czy Dax Cosmetics - dostępne są w kilkudziesięciu krajach świata na prawie wszystkich kontynentach.

Wśród 20 najlepiej sprzedających się na świecie marek wódki aż sześć pochodzi z Polski - Absolut, Bols, Sobieski, Soplica, Wyborowa i Żołądkowa Gorzka. Najwięcej sprzedaje się ich na rynkach Europy Zachodniej i USA, ale coraz lepiej radzą sobie np. w Chinach. W 2006 roku wartość eksportu polskiej wódki wyniosła 265 mln zł, w 2007 roku miała według prognoz przekroczyć 300 mln zł. Według BAV, czyli badaniu siły marek Young & Rubicam, wódka Wyborowa w Meksyku znajduje się w gronie dziesięciu najsilniejszych marek mocnego alkoholu. Z kolei Hortex w Rosji kwalifikuje się do 200 top marek.

- Polskie marki są dobre w niszach i tam mają szansę na dalsze umacnianie pozycji - dodaje Krzysztof Najder.

Beata Mońka podkreśla, że nie ma jednej recepty na sukces na zagranicznych rynkach.

- Marka musi być wyróżnialna i spełniać oczekiwania konsumentów, aby długofalowo rosły pozytywne doświadczenia konsumenta. Ale tworzy się je różnie w zależności od specyfiki każdego rynku - dodaje.

Dlaczego większość krajowych marek nie jest za granicą prawie w ogóle promowana ? Co oznacza, że "Polska nie ma własnego wizerunku" ? Czy skojarzenie z "marką Polska" ma znaczenie dla powodzenia marek konkretnych produktów ?

Michał Fura - Więcej: Gazeta Prawna 5.06.2008 (109) - str.5

Gazeta Prawna
Dowiedz się więcej na temat: Polskie | sportowcy | hity | firmy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »