Polski rynek e-commerce odpowiedzialny społecznie
Polski rynek e-commerce jest bardziej odpowiedzialny społecznie niż inne rynki europejskie - to wniosek płynący z raportu Izby Gospodarki Elektronicznej “Odpowiedzialny e-commerce". Ideę tę poparło 68 proc. e-konsumentów w Polsce. Badani oczekują od sklepów online działań na rzecz ekologii i społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR).
Polski handel elektroniczny rozwija się w zawrotnym tempie. A to - jak pokazują wyniki badania “Odpowiedzialny e-commerce" - wiąże się z rosnącymi oczekiwaniami i presją konsumentów. Główne cechy poszukiwane przez nich w sklepach internetowych to wygoda oraz bezpieczeństwo. Oczekują też od nich odpowiedzialnych i zrównoważonych działań. Zapytani, co powinien robić e-sklep, żeby działać odpowiedzialnie w e-commerce, wskazali między innymi, że nie powinien używać folii do pakowania, mieć możliwość dostawy za pośrednictwem paczkomatów, posiadać wiarygodne opisy produktów a także obniżyć ceny asortymentu i usług.
Warto być ekologicznym. Jak wynika z badań Izby Gospodarki Elektronicznej, im bardziej ekologiczny sklep online, tym lepszy jego wizerunek w oczach konsumentów. Ponad połowa z nich (61 proc.) uważa, że ekologiczne podejście dawałoby polskiemu e-przedsiębiorcy przewagę nad sprzedawcami zagranicznymi. Stan polskiego rynku w kontekście ekologii i dbania o środowisko naturalne został oceniony na 3.76 (w skali 1-6). Co drugi kupujący w polskich sklepach internetowych twierdzi, że działają one aktywnie w zakresie odpowiedzialnego e-commerce. Badani zgadzają się też, że w dzisiejszych czasach CSR - społeczna odpowiedzialnośc biznesu - to "must be" dla firm, jeśli chcą być konkurencyjne na rynku (ocena 4.12 w skali 1-6).
E-kupujący wskazują, że polski rynek e-commerce jest bardziej odpowiedzialny społecznie niż międzykontynentalny. Zapytani, co ich zdaniem ma największy wpływ na poprawę sytuacji środowiskowej, wyliczają: oszczędzanie wody (53 proc.), segregowanie śmieci (52 proc.) i nieśmiecenie (50 proc.). Ponad połowa twierdzi, że gdyby mieli możliwość, zawiadomiliby e-firmę, że jej praktyki są nieetyczne lub szkodliwe dla środowiska. Większość uważa bowiem, że sprzedający w internecie biorą takie zgłoszenia od konsumentów pod uwagę.
Zdecydowana większość (67 proc.) badanych przez Izbę Gospodarki Elektronicznej jest w stanie poczekać na przesyłkę dłużej aby sklep internetowy mógł wysłać wszystkie produkty w jednej dostawie. Jeszcze więcej respondentów - 70 proc. - zwraca uwagę na to, czy przesyłka została zapakowana w sposób ekologiczny. Ponad połowa z tych, którzy uważają, że polski rynek e-commerce jest bardziej odpowiedzialny społecznie niż międzykontynentalny, jest w stanie dopłacić, aby e-sklep zapakował produkty do dostawy bez użycia folii, w przyjazne, ekologiczne opakowanie. A 74 proc. podkreśla, że aktywne działanie e-sklepu w zakresie zrównoważonego rozwoju czy odpowiedzialnego biznesu wpływa pozytywnie na jego wizerunek w oczach kupujących w internecie.
Ewa Wysocka