Ponad tysiąc spóźnień pociągów, za które pasażerom przysługiwały odszkodowania
Ponad 43 tys. pociągów miało spóźnienia w I kw. br., jednak były to opóźnienia nie większe niż 5 minut. Pasażer może uzyskać częściową refundację ceny biletu, gdy takie poślizgi były większe niż 60 minut. Refundacja jest wyższa, gdy opóźnienie okaże się większe niż dwie godziny. Jako pasażerowie nadal bardzo rzadko korzystamy z praw do odszkodowania.
Uzyskanie odszkodowania nie jest skomplikowane, jednak istnieje kilka przypadków, gdy pociąg się spóźnił nawet o kilka godzin, a refundacji nie uzyskamy.
O tym, jakie odszkodowania przysługują pasażerom kolei w rozmowie z MarketNews24 mówi Piotr Kuźmiński, prawnik z firmy D.A.S. Towarzystwo Ubezpieczeń Ochrony Prawnej SA.
W przypadku opóźnień pociągów najistotniejsze prawa nabywamy po godzinie czekania. Jak wskazują przepisy, gdy zachodzi uzasadnione przypuszczenie ponad 60-minutowego opóźnienia przyjazdu do miejsca przeznaczenia, pasażer zyskuje prawo do: zwrotu kosztu zakupionego biletu, zmiany trasy i skorzystania z najbliższych możliwych połączeń do docelowej lokalizacji na porównywalnych warunkach, bezpłatnego przejazdu do miejsca rozpoczęcia podróży w najbliższym możliwym terminie, gdy dalsza podróż jest bezcelowa, bo nie możne już zrealizować swoich pierwotnych planów.
Dodatkowo, w przypadku pociągów dalekobieżnych typu Express, Express InterCity, EuroCity, EuroNight, po godzinie oczekiwania pasażer zyskuje prawo do rekompensaty w wysokości 25 proc. ceny biletu, a gdy opóźnienie najbliższych możliwych połączeń do docelowej lokalizacji na porównywalnych warunkach przekroczy 2 godziny - wzrasta ona do 50 proc. Warto pamiętać, że regulacje te nie obejmują przewozów miejskich, podmiejskich i regionalnych.
Prawo do częściowego zwrotu ceny biletu w ramach rekompensaty jest niezależne od przyczyn opóźnienia. Przewoźnik nie może się w takim wypadku powołać np. na siłę wyższą, jak trudne warunki pogodowe. Z drugiej strony pasażer traci możliwość wnioskowania o reklamację czy odszkodowanie, jeśli przed dokonaniem zakupu biletu na przejazd został on poinformowany o opóźnieniu.
Trzeba jednak pamiętać, że o odszkodowanie za opóźnienie możemy ubiegać się tylko, gdy cena biletu przekracza minimalny próg równowartości 4 euro. Pomocne w uzyskaniu odszkodowania może być też poświadczenie o opóźnieniu, które uzyskamy u pracownika danego przewoźnika, np. kierownika pociągu. Warto występować o takie poświadczenie w każdym przypadku. Samą reklamację oraz wniosek o rekompensatę należy złożyć nie później niż rok od nieterminowego przejazdu. Przewoźnik musi odpowiedzieć na ten wniosek w ciągu 30 dni.
Pamiętajmy też, aby wszystkie wysłane lub otrzymane dokumenty kopiować i zachowywać te kopie. Będą potrzebne, jeśli przewoźnik nie odpowie na reklamację, lub ją odrzuci, i będziemy chcieli odwołać się od jego decyzji w innych instytucjach.