Port Gdańsk idzie na rekord. Wyprzedził Marsylię i Barcelonę
Port Gdańsk utrzymuje pozycję lidera kontenerowego na Bałtyku i drugie miejsce w przeładunkach ogółem. Ustępuje tylko portowi Ust Ługa, który jest głównym oknem eksportowym dla rosyjskich surowców.
Po pierwszym kwartale br. Port Gdańsk wskoczył na 8. miejsce w rankingu portów europejskich, wyprzedzając takie portowe tuzy jak Marsylia, Barcelona, Konstanca czy Walencja - poinformowały służby prasowe gdańskiego portu.
W ciągu pierwszego półrocza 2023 r. na nabrzeżach Portu Gdańsk przeładowano 41,2 mln ton towarów - podał port w komunikacie prasowym. To wzrost wolumenu o 36 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Największe wzrosty zanotowały surowce energetyczne, takie jak węgiel i paliwa płynne.
Przeładunki paliw płynnych sięgnęły 18,3 mln ton (wzrost o 59 proc.), węgla - 8,4 mln t (o 117 proc. więcej). Drobnica zanotowała 6 procentowy spadek - osiągając wynik na poziomie 11 mln ton.
- To było bardzo dobre półrocze. Już teraz możemy powiedzieć, że pobijemy rekord przeładunków z 2022 r. Ostatnie wyniki jasno pokazują, w jak dobrej kondycji jest Port Gdańsk. W sumie przeładowaliśmy o 36 proc. więcej towarów niż rok wcześniej - podsumowuje Łukasz Malinowski, prezes Portu Gdańsk. - Jeszcze w ub. roku Port Gdańsk plasował się na 13. pozycji w Europie, a już zajmujemy 8 miejsce - wylicza.
Sporym wyzwaniem dla portów Europy Środkowo-Wschodniej, w tym Portu Gdańsk są obecnie przeładunki zbóż. W ciągu sześciu miesięcy przez Port Gdańsk wyeksportowano ok. 1,4 mln ton zboża (zwłaszcza kukurydzy), co stanowi wzrost o 52 proc. w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego. Dla porównania, przez cały 2022 r. gdański port obsłużył nieco ponad 1,9 mln ton ziarna.
W ciągu ostatnich sześciu miesięcy do Gdańska zawinęło w sumie 1832 statków handlowych. To więcej o 125 jednostek niż w I połowie 2022 r.
***