Powstanie najdłuższy tunel kolejowy w Polsce. Umowa podpisana

Między małopolskimi miejscowościami Męcina i Mordarka zostanie wydrążony najdłuższy w Polsce kolejowy tunel. Stanie się częścią modernizowanej trasy kolejowej w ramach projektu Podłęże - Piekiełko.

Na kolejowym odcinku Limanowa - Nowy Sącz powstanie najdłuższy w Polsce tunel o długości 3,8 km. Inwestycja powstanie w ramach projektu Podłęże - Piekiełko, której wartość to ponad 1,9 miliarda zł netto. PKP Polskie Linie Kolejowe SA podpisały w piątek umowę na modernizację czwartego odcinka linii nr 104.

"Rewolucja" dla połączeń między Krakowem a Nowym Sączem

- Dzisiaj jesteśmy w bardzo ważnym momencie dla funkcjonowania polskiej infrastruktury, której istotną częścią jest rozwój linii i połączeń kolejowych. To będzie rewolucja dla połączeń między Krakowem a Nowym Sączem. Ta inwestycja jest częścią większego projektu, który nie tylko skróci czas podróży i sprawi, że te połączenia będą efektywne, ale znacznie zwiększy pole manewru dla przewoźników, dla ruchu aglomeracyjnego, tak aby wreszcie można było z Krakowa do Nowego Sącza dostać się w 60 minut. (...) Powstanie tu najdłuższy tunel w Polsce, nie tylko kolejowy, ale także w odniesieniu do tuneli drogowych. Mamy przed sobą historyczną inwestycję. Ja z wielką nadzieją czekam na uruchomienie i zakończenie tego projektu, ponieważ to będzie przykład dla inwestycji w całym kraju - powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Reklama

Tunel o długości prawie 3,8 km zostanie wydrążony pomiędzy miejscowościami Męcina i Mordarka. Na czwartym odcinku linii nr 104 prace budowlane obejmą 10 wiaduktów i 12 mostów. Według projektu, przejazdy kolejowo-drogowe będą zastąpione skrzyżowaniami bezkolizyjnymi. Dzięki inwestycji pociągi pasażerskie będą mogły poruszać się z prędkością do 160 km/h, a pociągi towarowe 100 km/h.

Nowe przystanki i zelektryfikowane torowiska

W ramach inwestycji w Mordarce i Chomranicach powstaną nowe przystanki, a stacja w Męcinie znajdzie się w nowej lokalizacji. Na odcinku Limanowa - bocznica Klęczany zostanie zmodernizowany i zelektryfikowany tor o długości przeszło 12,5 km. Perony mają być w pełni dostępne dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Pierwszy odcinek ma być gotowy już w 2026 r. - nowym torem pojadą pociągi pomiędzy Limanową a bocznicą Klęczany.

Umowa na modernizację czwartego odcinka linii nr 104 została podpisana z konsorcjum firm w składzie Budimex S.A./Gülermak Ağir Sanayi Inşaat ve Taahhüt A.Ş./Gülermak Sp. z o.o. Czas wykonania prac PLK SA określiły na 31 miesięcy. Tory w znacznej części zostaną poprowadzone w nowym śladzie, a tunel kolejowy znacząco skróci czas przejazdu na tej trasie. PLK SA podpisały również umowy na nadzór inwestorski.

Projekt Podłęże - Piekiełko to inwestycja ważna dla Krakowa, Podhala i Sądecczyzny


Obecnie prace budowlane toczą się na trzech innych fragmentach linii kolejowej 104 - bocznica Klęczany - Nowy Sącz; Chabówka - Rabka Zaryte; Rabka Zaryte - Mszana Dolna.

Modernizacja odcinka Chabówka - Nowy Sącz jest częścią większego przedsięwzięcia zarządcy infrastruktury kolejowej o skrótowej nazwie Podłęże - Piekiełko. Inwestycja PLK SA oprócz modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka - Nowy Sącz obejmie również budowę 58 km nowej linii, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną.

Dzięki temu do 2029 r. zostanie stworzona nowa linia kolejowa, która połączy Kraków z Podhalem i Sądecczyzną. Projekt finansowany jest w ramach Krajowego Planu Odbudowy.

***

PAP
Dowiedz się więcej na temat: kolej | tunele | PKP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »