Powstanie Polska Grupa Promowa
Pod egidą Ministerstwa Skarbu Państwa powstanie Polska Grupa Promowa (PGP). Tworzyć ją będą Polska Żegluga Bałtycka oraz Unity Line - marka przewozowa należąca do Polskiej Żeglugi Morskiej. List intencyjny dotyczący powołania PGP w Szczecinie podpisali przedstawiciele władz obu firm oraz Polskich Inwestycji Rozwojowych.
- To pierwszy krok w konsolidacji polskiej branży promowej. Grupa, która połączy PŻB oraz Unity Line z Polskiej Żeglugi Morskiej, będzie niekwestionowanym liderem na rynku przewozów promowych na Bałtyku.
Polskie firmy żeglugowe wspólnie będą mogły lepiej niż w rozdrobnieniu wykorzystać potencjał rynku - powiedział Rafał Baniak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa.
Południowo-wschodnia część Bałtyku jest jednym z najdynamiczniej rozwijających się morskich gospodarek Europy, z ciągłym wzrostem wartości i wielkości przewozów.
- PŻB i PŻM deklarują, że podejmą prace w obszarach korporacyjnym, eksploatacyjnym oraz finansowym. Do budowy PGP potrzebny jest inwestor, który dostarczy finansowanie i kapitał. Mogą to zaoferować Polskie Inwestycje Rozwojowe, dzięki czemu grupa dostanie szansę na rozwój i pozostanie w polskich rękach. Dlatego sygnatariuszem listu intencyjnego jest także PIR - powiedział Rafał Baniak.
Wiceminister przypomniał, że od końca lat 90. było pięć nieudanych prób prywatyzacji PŻB. W zeszłym tygodniu Włodzimierz Karpiński, minister Skarbu Państwa zdecydował o przerwaniu szóstego procesu, by szukać dla spółki innych rozwiązań.
- PGP zatrudniać będzie polskich marynarzy i pracowników, bo taką politykę prowadzą obie łączone firmy. Ta polityka zostanie utrzymana, co oznacza zabezpieczenie miejsc pracy dla ponad tysiąca osób - powiedział Rafał Baniak.
PŻB zatrudnia dziś około 400 marynarzy, a promy Unity Line które mają wejść do PGP - około 500. Dodatkowo załoga lądowa obu firm to kolejne 250 osób. Grupa na początku będzie dysponowała 10 promami.
Najistotniejszym elementem strategii PGP będzie odnowienie floty - przez zakup lub budowę nowych jednostek - oraz optymalizacja tonażu na poszczególnych liniach. W przypadku pozytywnej decyzji o budowie nowych promów, powstaną one w jednej z polskich stoczni. Szacunkowy koszt budowy jednego promu to 120 -150 mln EUR. Przedsięwzięcie oznaczałoby pracę dla setek osób.
Najcenniejszymi kierunkami dla obu podmiotów są połączenia ze Świnoujścia do Ystad (zarówno dla Unity Line jak i PŻB) oraz Trelleborga (Unity Line). Wartość tego połączenia wynika z dużej dynamiki wzrostu przewozów cargo (ciężarówki, naczepy, wagony kolejowe) zarówno obecnie jak i z perspektywą do 2020 roku (około 8-10 proc. rocznie).
Właścicielem wszystkich akcji PŻB w Kołobrzegu jest Skarb Państwa, natomiast PŻM w Szczecinie jest przedsiębiorstwem państwowym - również w nadzorze ministra Skarbu Państwa.
1 czerwca Minister Skarbu Państwa odstąpił od negocjacji w sprawie przetargu na sprzedaż akcji Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Zainteresowani ich kupnem byli zagraniczni armatorzy: duński DFDS, niemiecki Fahrdienste TT-Line oraz finlandzki Finnlines Oyj.
Fot: Od lewej: wiceminister skarbu państwa Rafał Baniak, minister infrastruktury i rozwoju Maria Wasiak, prezes Polskich Inwestycji Rozwojowych Jerzy Góra oraz dyrektor naczelny Polskiej Żeglugi Morskiej Paweł Szynkaruk podczas uroczystego podpisania listu intencyjnego dot. m.in. utworzenia Polskiej Grupy Promowej.