Poznań: Wkrótce trzeci pas na obwodnicy
Wkrótce ruszy budowa trzeciego pasa na obwodnicy Poznania. Prace rozpoczną się w marcu i potrwać mają do końca 2019 roku, a ich koszt sięgnie 200 mln zł. Wykonawcą inwestycji będzie A2Route z Pruszkowa, a inwestorem Spółka Autostrada Wielkopolska.
Kierowcy korzystający z poznańskiej obwodnicy będą musieli uzbroić się w cierpliwość, bo rozbudowa prowadzona będzie na czynnej autostradzie. Obejmie ona 16-kilometrowy odcinek trasy i cztery węzły drogowe: Poznań Zachód, Poznań Komorniki, Poznań Luboń i Poznań Krzesiny. Inwestycja obejmie nie tylko budowę trzeciego pasa w obie strony ale też wzmocnienie nawierzchni, wydłużenie przejazdów awaryjnych, wymianę barier ochronnych a także przebudowę odwodnienia i kanalizacji deszczowej.
Rozbudowa obwodnicy, to odpowiedź na ciągle rosnący ruch spowodowany przede wszystkim włączeniem do obwodnicy w 2012 roku dwóch dróg ekspresowych S11 i S5 oraz rezygnacją z budowy trzeciej ramy miejskiej obwodnicy Poznania.
- Zdajemy sobie sprawę, że najbliższe miesiące będą trudnym czasem dla wszystkich kierowców, ale jeszcze nikt nigdy w Polsce nie podejmował tak dużego wyzwania, jakim jest rozbudowa działającej autostradowej obwodnicy miasta. Dzięki naszemu know-how i innowacyjności planujemy zakończenie prac nawierzchniowych, wymianą barier i oświetlenia, o pół roku wcześniej, niż pierwotnie zakładaliśmy, czyli do końca 2019 roku - mówi Zofia Kwiatkowska, rzeczniczka prasowa Autostrady Wielkopolskiej.
- Prace drogowe będą realizowane tak, aby ruch odbywał się w miarę możliwości płynnie na 2 pasach w każdym kierunku. Pozostałe prace związane z rozbudową i budową ekranów akustycznych oraz budową 10 tablic zmiennej treści ukończone zostaną w połowie 2020 roku. Należy pamiętać, że inwestycja będzie realizowana w znacznie szerszym zakresie niż przewiduje to umowa koncesyjna. Dlatego mamy nadzieję, że pogoda ułatwi prace drogowcom, a my ze swojej strony dołożymy wszelkich starań, by zrobić to jak najlepiej i przede wszystkim zgodnie z planem - dodaje.
Pierwszy odcinek obwodnicy spółka Autostrada Wielkopolska przejęła od Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad we wrześniu 2003 roku. Miał on ponad 13 kilometrów długości i obejmował dwa węzły Poznań Komorniki i Poznań Krzesiny. Zgodnie z zapisami umowy, ruch na obwodnicy w ramach jej skrajnych węzłów jest bezpłatny. Tam też ruch ma największe natężenie. Z całego odcinka obwodnicy dziennie korzysta średnio 65 tysięcy pojazdów, o 57 tys. pojazdów więcej niż przed szesnastoma laty.
dw