Prawie 2 mld zł na infrastrukturę do ładowania elektryków
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przekaże 1,87 mld zł na rozwój infrastruktury ładowania i tankowania pojazdów bezemisyjnych. W ramach tej kwoty 1 mld zł zostanie skierowany na rozwój sieci elektroenergetycznej na potrzeby ładowarek pojazdów elektrycznych, a 870 mln zł na inwestycje w same ładowarki i stacje wodoru.
Nabór wniosków rozpocznie się 7 stycznia 2022 r. Dzięki programowi "Wsparcie infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury do tankowania wodoru" w Polsce powstanie sieć ponad 17 tysięcy punktów ładowania samochodów elektrycznych oraz 20 stacji wodoru. Budżet programu wynosi 870 mln zł. Z bezzwrotnych dotacji na budowę infrastruktury będą mogły skorzystać samorządy, firmy, spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe oraz rolnicy indywidualni.
Obecnie w Polsce zarejestrowanych jest ponad 32 tysiące samochodów osobowych z napędem elektrycznym, niemal 1500 elektrycznych pojazdów dostawczych i ciężarowych, około 12 tysięcy elektrycznych motorowerów i motocykli oraz ponad 600 autobusów zasilanych prądem z baterii. Te liczby będą jednak szybko wzrastać w związku z rozwojem programu "Mój elektryk", który wspiera zakup i leasing aut zeroemisyjnych - zapowiadają przedstawiciele resortu klimatu i środowiska. Stąd konieczność równoległej rozbudowy infrastruktury ładowania.
Dofinasowaniem objęte będą punkty ładowania o mocy nie mniejszej niż 22 kW wyłącznie na potrzeby własne (budżet 70 mln zł), budowa stacji ładowania o mocy nie mniejszej niż 22 kW w ramach innych niż ogólnodostępne stacje ładowania (budżet 70 mln zł) oraz budowa ogólnodostępnych stacji ładowania o mocy nie mniejszej niż 50 kW lub przebudowa istniejących w taki sposób, by moc ładowania była nie mniejsza niż 50 kW (budżet 630 mln zł). Z kolei 100 mln zł przeznaczone będzie na budowę lub przebudowę ogólnodostępnych stacji wodoru.
Łącznie w ramach realizacji programu planuje się stworzenie lub przebudowanie 17 760 różnego typu punktów i stacji ładowania pojazdów elektrycznych oraz 20 stacji tankowania wodoru.
Program pomoże znacznie zwiększyć dostępność ładowarek, również zlokalizowanych w małych i średnich miejscowościach, dla których zostały przewidziane specjalne przywileje. - To powinno upowszechnić zainteresowanie pojazdami elektrycznymi - mówi Maciej Chorowski, prezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Obecnie w Polsce jest około 1700 stacji ładowania pojazdów elektrycznych, z których tylko nieco ponad 30 procent to punkty ładowania prądem stałym, a niemal 70 procent to wolne ładowarki prądu przemiennego o mocy mniejszej lub równej 22 kW.
- Oferta finansowa NFOŚiGW powinna zwiększyć udział ogólnodostępnych ładowarek szybkich i o dużej mocy. Techniczna wykonalność tego planu jest uzależniona od rozwoju sieci elektroenergetycznej. Dlatego Narodowy Fundusz równolegle zaoferuje wsparcie dla operatorów sieci dystrybucyjnej na inwestycje w budowę linii energetycznych oraz stacji transformatorowych, które są niezbędne do budowy szybkich stacji ładowania pojazdów. Na ten cel dodatkowo przeznaczymy 1 mld zł - informuje wiceprezes NFOŚiGW Artur Lorkowski.
Przewiduje się, że dzięki programowi nastąpi budowa, rozbudowa i modernizacja około 4 tys. km linii elektroenergetycznych (napowietrznych i podziemnych), powstanie też około 800 stacji transformatorowo-rozdzielczych. Program będzie finansowany z Funduszu Modernizacyjnego.
Monika Borkowska