Prezes Poczty Polskiej z planem naprawczym. Mówi o ośmiu obszarach, na IT przeznaczy 500 mln zł
Sprzedaż, logistyka, zasoby ludzkie, IT - to tylko kilka z obszarów, które obejmie plan naprawczy w Poczcie Polskiej. W wywiadzie dla PAP mówił o nim prezes spółki Sebastian Mikosz. Poczta ma przejść przede wszystkim transformację w dziedzinie IT i na ten właśnie cel przeznaczy 0,5 mld zł. Zmianom w spółce poświęcona będzie specjalna konferencja prasowa zaplanowana na środę 14 sierpnia.
Część rozwiązań już jest wdrażanych, inne dopiero wejdą w życie. Prezes Poczty Polskiej wydaje się być optymistą, gdy mówi o "planie transformacji" państwowego operatora pocztowego. Wymienia osiem obszarów.
Prezes Poczty Polskiej wskazał, że "Plan Transformacji Poczty Polskiej" zakłada np. zmianę źródeł przychodów spółki, do czego niezbędne będą inwestycje głównie w IT. Bez tego transformacja nie będzie możliwa. Inwestycja ma być duża.
- Priorytetem tego planu w okresie krótkoterminowym jest przeprowadzenie inwestycji w obszarze IT, bez których żaden z tych innych obszarów się nie zmieni. Chcemy na to przeznaczyć około pół miliarda złotych w ciągu trzech lat - mówi Sebastian Mikosz, prezes PP.
Poza tym obszary, które mają podlegać transformacji to: sprzedaż, logistyka, zasoby ludzkie, IT, organizacja i zarządzanie, nieruchomości, finanse i grupa kapitałowa. Część rozwiązań zawartych w planie naprawczym spółka zaczęła już wdrażać i będzie je kontynuować w tym roku, a inne w 2027 r.
Wiceminister aktywów państwowych Jacek Bartmiński powiedział we wtorek PAP, że na konto Poczty Polskiej przelano prawie 750 mln zł na pokrycie strat z lat 2021-2022. Wiceminister dodał, że pieniądze zostały przekazane jednorazowo, nie w transzach.
W połowie czerwca tego roku podpisana została umowa między Ministerstwem Aktywów Państwowych i Pocztą Polską, która zakładała przekazanie operatorowi około 750 mln zł rekompensaty z tytułu świadczenia tzw. usługi powszechnej w latach 2021-2022. Chodzi o refundację za usługi wykonane w latach 2021 i 2022.
Chodzi zatem o rekompensaty, które dotyczą operatora narodowego, a które zobowiązują Pocztę Polską choćby do dalszego utrzymywania nierentownych placówek. To także świadczenie usług pocztowych w obrocie krajowym i zagranicznym, obejmującym przesyłki listowe do 2 kg, paczki na terenie Polski do 10 kg oraz zagranicznych do 20 kg, a także paczki dla ociemniałych. Poczta Polska jest również zobowiązana do świadczenia usługi odbierania i dostarczania listów i paczek przez minimum pięć dni w tygodniu.
Poczta Polska to największy operator pocztowy w Polsce. Zatrudnia ok. 62 tys. pracowników, a jej sieć obejmuje 7,6 tys. placówek, filii i agencji pocztowych w całym kraju.