Prezydent podpisał ustawę umożliwiającą meldunek przez internet
Od nowego roku wejdą w życie ważne zmiany w meldunkach. Przygotowana przez MSWiA ustawa zakłada rezygnację z - planowanej wcześniej od 1 stycznia 2018 r. - likwidacji obowiązku meldunkowego.
Utrzymanie obowiązku meldunkowego i wprowadzenie od 1 stycznia 2018 r. możliwości zameldowania się przez internet, a także doprecyzowanie procedur meldunkowych dla cudzoziemców - to główny cel rządowej ustawy, którą w tym tygodniu podpisał prezydent Andrzej Duda.
Przygotowana przez MSWiA ustawa zakłada rezygnację z - planowanej wcześniej od 1 stycznia 2018 r. - likwidacji obowiązku meldunkowego.
MSWiA tłumaczy, że pozostawienie obowiązku meldunkowego jest niezbędne dla prawidłowej realizacji obowiązków administracji publicznej związanych z głosowaniem w wyborach oraz realizacji zadań z zakresu zabezpieczenia społecznego, tj. emerytur, rent, dodatków, opieki społecznej, ubezpieczeń społecznych.
"Wiedza o liczbie i strukturze mieszkańców pozyskiwana w oparciu o dane wynikające z ewidencji ludności ma zasadnicze znaczenie dla zapewnienia opieki żłobkowej, przedszkolnej, miejsc w szkołach, planowania obwodów szkolnych. Informacja o liczbie mieszkańców wpływa na obliczanie liczby radnych, a także ma istotne znaczenie w kontekście przeprowadzania referendum lokalnego" - podkreślono w uzasadnieniu do ustawy.
Celem ustawy jest również uporządkowanie i doprecyzowanie niektórych przepisów związanych z nadawaniem numeru PESEL cudzoziemcom. Po zmianach mają go dostawać wszyscy cudzoziemcy meldujący się na pobyt stały lub czasowy na terytorium Polski.
"Efektem zaproponowanych regulacji w tym zakresie będzie gromadzenie informacji o wszystkich cudzoziemcach przebywających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na czas pobytu, w centralnym rejestrze PESEL" - napisano.
Nowelizacja ma także umożliwić uzyskanie numeru PESEL przy ubieganiu się o wydanie dowodu osobistego. Obecnie obywatele polscy zamieszkujący w Polsce, którzy nie mają numeru PESEL, a chcą otrzymać dowód osobisty, muszą w pierwszej kolejności ubiegać się o numer PESEL, składając wniosek do organu gminy, a dopiero potem wnioskować o wydanie dowodu osobistego.
Zaproponowano także zmiany w formularzu meldunkowym, pozwalające na zameldowanie na pobyt stały i jednoczesne wymeldowanie z pobytu czasowego; tak samo na zameldowanie na pobyt czasowy z jednoczesnym wymeldowaniem z pobytu stałego, przy użyciu jednego formularza.
Wprowadzono możliwość dokonania wszystkich czynności meldunkowych w formie elektronicznej, bez konieczności osobistej wizyty w urzędzie.
Nowe przepisy dopuszczają także możliwość dołączenia skanu dokumentów w przypadku, gdy zameldowanie następuje w formie elektronicznej, a wnioskujący nie może uzyskać niezbędnych dokumentów np. tytułu prawnego do lokalu, w postaci dokumentu elektronicznego.
Pierwotnie nowelizacja obejmowała także zmiany w ustawie Prawo o aktach stanu cywilnego, w których zaproponowano rozszerzenie zakresu zbieranych danych, dotyczących urodzenia dziecka. Wątpliwości w tej sprawie wyrażali m.in. Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych i Fundacja Panoptykon. Ustawa wejdzie w życie 1 stycznia 2018 r.