Producent popularnych marek na liście sponsorów wojny. Gigantyczne zyski i podatki na rzecz Rosji

Ukraińska Narodowa Agencja ds. Zapobiegania Korupcji (NAZK) poinformowała w poniedziałek, że włączyła korporację Unilever, szeroko reprezentowaną w Ukrainie m.in. przez marki Domestos, Axe, Rexona, Dove, do listy międzynarodowych sponsorów wojny.

Według NAZK spółka odprowadza znaczne kwoty w podatkach do rosyjskiego budżetu państwa, wspierając w ten sposób gospodarkę Rosji i przyczyniając się do kontynuacji agresji na Ukrainę.

Miliardy euro obrotów firmy w Rosji

Według danych Agencji Unilever zatrudnia w Rosji ponad 3000 pracowników. W 2022 roku rosyjski oddział spółki odpowiadał za 1,4 proc. całych obrotów korporacji i 2 proc. jej zysku netto, który w 2022 roku wzrósł o 24,9 proc. w stosunku do 2021 roku i wyniósł 8,03 mld euro. NAZK podkreśla, że obroty firmy w Rosji wzrosły do 60,1 mld euro, a sprzedaż produktów Unilever na rynku rosyjskim zwiększyła się we wszystkich kategoriach, najbardziej w branży kosmetycznej.

Reklama

Ukraińska agencja przypomina, że po inwazji Rosji na Ukrainę Unilever zobowiązał się do zawieszenia wszelkiego importu i eksportu swoich produktów do i z Rosji, a także do wstrzymania wszystkich wydatków na media i reklamę w tym kraju. Jednak od rozpoczęcia wojny zysk Unilever Rosja podwoił się z 4,8 miliarda rubli (56 milionów euro) w 2021 roku do ponad 9,2 miliarda rubli (108 milionów euro) w zeszłym roku.

"Unilever Rus" wpłacił około 50 milionów dolarów podatków do budżetu Federacji Rosyjskiej za 2022 rok. 

"Unilever musi teraz opuścić Rosję"

"Umieściliśmy tę firmę na liście międzynarodowych sponsorów wojny, ponieważ ich setki milionów w podatkach wpływających do rosyjskiego budżetu pomagają finansować wojnę z Ukrainą i w ten sposób mogą nawet pośrednio finansować jakąś grupę rosyjskich najemników. Unilever musi teraz opuścić Rosję, inaczej historia zapamięta jego współudział w tej wojnie" - skomentował Ołeksandr Nowikow, szef NAZK.

Unilever to jeden ze światowych liderów na rynku żywności i chemii gospodarczej. Jest właścicielem ponad 400 marek, a jego produkty wytwarzane są w 280 przedsiębiorstwach. Firma jest także szeroko reprezentowana na rynku ukraińskim; w marcu 2023 roku Unilever ogłosił zamiar zainwestowania 20 mln euro w nową fabrykę na Ukrainie.  

PAP
Dowiedz się więcej na temat: Unilever | wojna w Ukrainie
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »