Projekt ustawy ws. podwyższenia ilości biododatków do paliw przyjęty przez rząd
Centrum Informacyjne Rządu podało, że rząd przyjął we wtorek projekt zmiany ustaw o biopaliwach oraz o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw. - Zdecydowaliśmy się na zwiększenie ilości dodatków biopochodnych - poinformował premier Morawiecki.
Mówiąc o przyjęciu projektu na konferencji prasowej po posiedzeniu rządu Morawiecki stwierdził, że "akurat ten ruch nie przyczyni się do spadku cen na stacjach benzynowych", a - jak dodał - może stać się wręcz przeciwnie. - Dlatego musimy amortyzować tego typu zmiany innymi zmianami, które mają doprowadzić do sukcesywnego spadku cen paliwa na stacjach benzynowych - stwierdził.
Jak podało CIR, obecna sytuacja wymaga regulacji krajowego sektora biopaliw w 2023 r., w odniesieniu do możliwości i obowiązków stosowania biokomponentów dodawanych do paliw transportowych. Ma to na celu ograniczenie dalszego wzrostu cen paliw, ustabilizowanie sytuacji na krajowym rynku paliwowym i biopaliwowym oraz wzmocnienie bezpieczeństwa paliwowego państwa.
Centrum przypomniało, że formą realizacji przepisów ustawy jest Narodowy Cel Wskaźnikowy (NCW). Krajowi producenci ciekłych paliw transportowych oraz importerzy tych paliw mają obowiązek do realizacji NCW poprzez zapewnienie minimalnego udziału biokomponentów w paliwach: benzynie silnikowej i oleju napędowym. Udział ten wyrażany jest w procentowej wartości energetycznej biokomponentów i biopaliw odnawialnych.
W projekcie wydłużona jest możliwość korzystania ze współczynnika redukcyjnego na poziomie 0,82 o kolejny rok. Współczynnik redukcyjny jest elementem mechanizmu, powodującym istotny wzrost wykorzystania krajowych mocy wytwórczych biokomponentów. Przekłada się to wprost na stabilność wskaźników opłacalności działalności krajowych wytwórców biokomponentów, ale też generuje stabilne zapotrzebowanie na lokalne surowce do wytwarzania biokomponentów dostarczane przez krajowych producentów rolnych - wyjaśniło CIR.
Dodatkowo, w celu - jak podano - ograniczenia dalszego wzrostu cen paliw z importu, zostaną wprowadzone zmiany w zakresie obowiązku realizacji NCW na 2023 r. Obligatoryjny blending dla oleju napędowego zostanie obniżony do poziomu 5,2 proc., limit możliwości wykorzystania biowęglowodorów ciekłych w realizacji NCW zostanie podniesiony do poziomu 0,9 proc., limit wykorzystania biokomponentów wytworzonych z niektórych surowców zostanie podwyższony do poziomu 0,5 proc. a minimalny poziom realizacji NCW zostanie określony na poziomie 60 proc.
Pomagajmy Ukrainie - Ty też możesz pomóc!
Regulacja ma charakter epizodyczny, zwiększy elastyczność możliwości realizacji celu NCW w perspektywie najbliższego roku, co poprawi rentowność w zakresie przetwarzania i zbywania węglowodorów, a także możliwość optymalizacji kosztów wytwórców biokomponentów - podało Centrum Informacyjne Rządu.