Przedwojenny tramwaj odzyskał blask. MPK Kraków wyremontowało unikat
W Krakowie wyremontowano wagon tramwajowy z lat 30. XX wieku. Renowacji dokonali pracownicy Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego (MPK). Wagon nazywa się Wismar, ma numer 506 i przed wojną jeździł po Szczecinie. Można go oglądać w krakowskim MPK.
Ten typ tramwaju nigdy nie kursował po Krakowie. Jednak ma na tyle wyjątkową konstrukcję, że przewoźnik zdecydował się dołączyć go do swojej floty historycznych pojazdów. - Na pewno jest ważnym elementem historii rozwoju komunikacji tramwajowej w Polsce i jestem pewny, że zachwyci każdego pasażera - podkreślał wiceprezes MPK Mariusz Szałkowski.
Wagon wyróżnia jego budowa. Specjaliści zwracają uwagę, że jego konstruktorzy już w latach 30. XX wieku zaprojektowali w części środkowej wagonu niskopodłogowe wejście. To jedna z nielicznych konstrukcji, w których takie rozwiązanie wtedy stosowano. Zadbano nie tylko o komfort podczas wsiadania, ale też podczas jazdy. W wagonie były miękkie siedzenia i chromowane elementy wyposażenia.
Cała konstrukcja została wykonana z lekkich profili stalowych połączonych nitami i wzmocniona drewnianym wypełnieniem. "To z jednej strony gwarantowało pojazdowi lekkość, a z drugiej sprawiało, że wagon zyskiwał nowoczesny wygląd" - zwracają uwagę pracownicy MPK.
Renowacja wagonu nie była prosta. Między innymi dlatego, że eksploatowane w Szczecinie tramwaje przeszły w ciągu wielu lat liczne zmiany i modernizacje. Mimo to pracownikom krakowskiego MPK udało się wiernie przywrócić przedwojenne wyposażenie tramwaju. Odpowiada ono pierwszemu okresowi jego eksploatacji w Polsce.
Tego typu wagony produkowano w trzech zakładach: we Wrocławiu (tam powstało 15 tramwajów silnikowych), w Niesky (Christoph & Unmack) i Wismar (Waggonfabrik Wismar), gdzie powstało po 10 wagonów doczepnych. Wszystkie zostały skonstruowane dla Tramwajów Szczecińskich i tam kursowały do lat 70. XX wieku. W 1946 r. część z nich została przekazana do Poznania.
Szczeciński tramwaj Wismar 506 dołączył do zabytkowych wagonów z innych polskich miast, które tworzą kolekcję historycznych pojazdów MPK w Krakowie. Należą do nich powstały na przełomie XIX i XX wieku wagon Linke-Hofmann z Wrocławia, zamówione tuż przed wojną przez władze stolicy K z Warszawy, produkowany w latach 30. w Gdańsku Ring czy powstały pod koniec XIX wieku 105NT z Katowic. W kolekcji należą także kursujące w przeszłości w Krakowie dwa wagony z Norymbergii: T4 i GT6.
Wagony Wismar przetrwały do dziś tylko w rękach prywatnych. Najczęściej służą jako altany ogrodowe. Wyremontowany, zabytkowy pojazd będzie można podziwiać na krakowskich ulicach. Prawdopodobnie wyjedzie na nie po 9 czerwca, podczas tegorocznej edycji Krakowskiej Linii Muzealnej.