Przekop Mierzei - w lipcu ma się rozpocząć przebudowa toru wodnego na rzece Elbląg

W lipcu ma się zacząć przebudowa toru wodnego na rzece Elbląg i budowa mostu obrotowego w Nowakowie. To drugi etap budowy nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany - poinformowała rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska.

- Plac budowy został przekazany wykonawcy, firmie Budimex SA. Trwają prace przygotowawcze i porządkowe. Najprawdopodobniej jeszcze w lipcu rozpoczną się prace właściwe. Wartość kontraktu wynosi 574 mln 73 tys. zł brutto, a czas przewidziany na jego realizację to 24 miesiące - podkreśliła Kierzkowska.

To drugi etap budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. 

Nowa droga wodna ma połączyć Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską z pominięciem cieśniny piławskiej. Aby kanał przez Mierzeję był funkcjonalny, należy wykonać szereg innych inwestycji, m.in. na rzece Elbląg do portu w Elblągu.

Reklama

Inwestycja, którą będzie przeprowadzał Budimex, dotyczy przebudowy istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg na odcinku o długości około 10,4 km i szerokości toru mierzonego w dnie na rzece 60 m, a w rejonie Nowakowa 40 m. Obudowane zostaną brzegi i umocnione przy użyciu ścianek szczelnych oraz kotew gruntowych, jednak bez robót czerpalnych.

Prace dotyczą wykonania kotew gruntowych o łącznej długości 202 tys. m. Umocnione zostaną brzegi za pomocą stalowej ścianki szczelnej na długości brzegu 13,3 km (głębokość wbicia ścianki od -14 m do -21,5 m n.p.m.; łączna powierzchnia ścianek to 234 tys. m kw., łączny ciężar ścianek to 37.400 ton stali).

Umocnione zostaną brzegi za pomocą żelbetowej ściany szczelinowej na długości brzegu 1,7 km (głębokość ścian do -20m n.p.m.; całkowita powierzchnia ścian szczelinowej to 64 tys. 390 m kw.; grubość ściany 0,8 m). Łączna powierzchnia nowych ścian i brzegów rzeki Elbląg wyniesie ponad 300 km kw.

Na rzece Elbląg powstanie nowy most obrotowy w Nowakowie, w odległości około 650 m od istniejącego mostu pontonowego. Parametry projektowanego obiektu: długość to 104,3 m, a rozpiętość przęseł 2 x 51,5 m. Wykonane zostaną też drogi o długości 2 km.

Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 23 km, z czego ok. 2,5 km stanowi odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał i cały tor wodny będą miały 5 m głębokości. 

PAP
Dowiedz się więcej na temat: Mierzeja Wiślana | przekop mierzei wiślanej
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »