Przewozy Regionalne zastanawiają się nad sprzedażą dolnośląskiego i małopolskiego oddziału

Województwo Małopolskie i Dolnośląskie jest zainteresowane kupnem oddziałów Przewozów Regionalnych, które działają w tych województwach. Zarząd spółki potwierdził tą informację i nie mówi "nie" propozycjom marszałków. Potencjał ludzki i taborowy mógłby zasilić Koleje Małopolskie i Koleje Dolnośląskie.

- Listy intencyjne od marszałków województw dolnośląskiego i małopolskiego dostaliśmy jakiś czas temu. Marszałkowie zaproponowali nam, że kupią tą część oddziałów PR w ich województwach, która odpowiada za ruch pociągów. Nie odrzucamy takie propozycji - powiedział prezes PR Tomasz Pasikowski.

Deklaracje marszałków

Małopolskie deklarowało chcę zakupu oddziału wcześniej. Marek Sowa, marszałek województwa małopolskiego zaproponował, że kupi oddział PR już w czerwcu tego roku.

- Wystąpiliśmy z prośbą o przedstawienie samorządowi regionalnemu warunków zakupu zorganizowanej części małopolskiego oddziału Przewozów Regionalnych. Czekamy na ofertę - powiedział Marek Sowa.

Reklama

Deklaracja płynąca z województwa dolnośląskiego, jest natomiast nowością, choć można się było jej spodziewać, biorąc pod uwagę dotychczasowe rozmowy na temat kontraktu 5-letniego pomiędzy samorządem a PR, które zakończyły się fiaskiem.

PR sprawdzą ile oddziały są warte

- Przeprowadzimy badanie wartości oddziałów, o które zabiegają marszałkowie. Kiedy to zrobimy, przedstawimy ofertę marszałkom i siądziemy do rozmów, jeśli nasza propozycja wyda im się interesująca - mówił prezes Pasikowski.

Czy oznacza to, że Przewozy Regionalne mogłyby zupełnie zniknąć z małopolskiego i dolnośląskiego?

- Nie. Gdyby doszło do sprzedaży oddziałów, nadal chcielibyśmy być obecnie w województwach o których mowa. Dobrym przykładem jest województwo śląskie, gdzie wciąż wykonujemy pracę przewozową na zlecenie samorządu, mimo, ze w zasadzie nie mamy tam oddziału - dodał prezes.

W przypadku województwa dolnośląskiego pociągi PR pozostałyby na liniach, gdzie ich tabor, zmodernizowany ze środków UE w ramach programów województwa dolnośląskiego i wielkopolskiego, ma zapewnione kursowanie na kilka lat. Tak jest w wypadku połączenia Poznań - Leszno - Wrocław - Jelenia Góra - Szklarska Poręba.

Zachodniopomorskie zostanie z Przewozami Regionalnymi

Kolejny województwem, które wciąż nie podpisało wieloletniego kontraktu na realizacje usług przewozowych z PR jest zachodniopomorskie. Ten region nie posiada jednak własnego przewoźnika i po negocjacjach zapewne zgodzi się na warunki przedstawione przez przewoźnika.

- Z marszałkiem Geblewiczem dojdziemy do porozumienia, czego dowodem będzie umowa, którą wkrótce podpiszemy z województwem zachodniopomorskim - powiedział prezes Pasikowski ucinając spekulacje.

_ _ _ _ _ _ _ _

UOKiK daje zgodę dla ARP UOKiK wydał zgodę na przejęcie Przewozów Regionalnych przez ARP. Badanie UOKiK wykazało, że po dokonaniu transakcji rynek napraw elektrycznych zespołów trakcyjnych pozostanie konkurencyjny. Około połowy elektrycznych zespołów trakcyjnych pozostanie bowiem w rękach przedsiębiorców innych niż Przewozy Regionalne. Dodatkowo, moce produkcyjne należącej do ARP Fabryki Pojazdów Szynowych są ograniczone, a ich rozbudowa byłaby kosztowna i czasochłonna. "Dlatego mało prawdopodobne jest aby spółka mogła istotnie zagrozić innym, większym podmiotom w sektorze napraw taboru oraz przejęła większość zleceń Przewozów Regionalnych na naprawę elektrycznych zespołów trakcyjnych" - napisał w komunikacie UOKiK. Agencja Rozwoju Przemysłu to spółka Skarbu Państwa, której zadaniem jest między innymi wspieranie restrukturyzacji i rozwoju polskich przedsiębiorstw oraz świadczenie usług finansowych, marketingowych i doradczych. Planowana koncentracja ma polegać na przejęciu przez nią ponad 50 procent udziałów w kapitale zakładowym Przewozów Regionalnych. Decyzja UOKiK była jednym z wymogów pozwalających na realizacje planu restrukturyzacji Przewozów Regionalnych, który marszałkowie 13 regionów (udziałowcy spółki) pod koniec czerwca br. zaakceptowali. Zakłada on, że większościowy pakiet udziałów w spółce obejmie Agencja Rozwoju Przemysłu w zamian za wkład w wysokości ok. 770 mln zł (zarezerwowane w budżecie państwa na 2015 r.). IAR/PAP
Rynek Kolejowy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »