Ptasia grypa zmniejsza wyniki
Straty związane z ptasią grypą oraz problemy zakładu Constar spowodowały obniżenie wyniku brutto grupy Animex w roku obrotowym kończącym się 31 marca. Natomiast w kalendarzowym roku 2005, o 100 mln zł zwiększyły się obroty grupy, które wyniosły 2,2 mld zł.
"Nie znamy jeszcze skonsolidowanego wyniku grupy, ale wiemy, że nie będzie on taki, jakiego oczekiwali od nas nasi akcjonariusze" - powiedział we wtorek dziennikarzom prezes grupy Animex Morten Jensen. W roku obrotowym trwającym od stycznia 2004 roku do 31 marca 2005 roku grupa wykazała 4,4 mln zł zysku brutto. W połowie kwietnia 2005 roku dziennikarze TVN i Rzeczpospolitej wykryli nieprawidłowości w produkcji wędlin w zakładach Constar, co spowodowało utratę zaufania do marki. Według szacunków Animeksu, z tego powodu grupa straciła ponad 25 mln zł. "Cały czas ciąży na nas sprawa Constaru.
Do tej pory próbujemy odrobić straty jeśli chodzi o sprzedaż produktów przetworzonych Constar. Natomiast sprzedaż mięsa świeżego jest nawet na wyższym poziomie niż rok temu" - powiedział na konferencji prasowej Jensen. Dodał, że na wyniki w minionym roku obrotowym wpływ miał również spadek sprzedaży związany z ptasią grypą. Animex jest właścicielem 4 zakładów mięsa białego, w tym giełdowego Ekodrobu.
W roku obrotowym 2005/2006 Animex zwiększył eksport z 52 tys. ton do 90 tys. ton. Spółka rozpoczęła eksport do Japonii, stara się także o otwarcie rynku chińskiego. "Prowadzimy silny lobbing i współpracujemy z różnymi instytucjami, ponieważ chcemy, aby polskie produkty mogły być eksportowane do Chin. Mam nadzieje, że ten rynek otworzy się dla nas jeszcze w tym roku" - powiedział Jensen. Grupa Animeksu eksportuje obecnie do ponad 40 krajów, m.in. do Stanów Zjednoczonych, Danii, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Korei, Hiszpanii. Z eksportu pochodzi około 40 proc. łącznych obrotów grupy. W połowie lutego Animex wprowadził na rynek nową markę Yano, która jest skierowana do mniej zamożnych klientów. W ten sposób spółka chce zwiększać udziały w rynku tradycyjnym, czyli małych sklepów.