"Puls Biznesu": Ceny aut ostro pojechały w górę
Średnia ważona cena nowego auta w październiku 2020 r. wynosiła około 126,6 tys. zł - to o 10 proc. więcej niż rok temu. Będą kolejne podwyżki - wskazuje w dzisiejszym wydaniu "Puls Biznesu".
Jak pisze dziennik, z danych zebranych przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar wynika, że średnia ważona cena sprzedaży nowego samochodu osobowego za 10 miesięcy 2020 r. wyniosła niespełna 122,5 tys. zł. i była o 11 proc. wyższa od tej sprzed roku (126,6 tys. zł).
"Choć średnia z października (126,6 tys. zł wykazała nieco mniejszą dynamikę wzrostu w ujęciu rocznym (9,9 proc.), to i tak była drugą w historii tak wysoką miesięczną kwotą" - zaznacza gazeta. Dodaje, że rekordowa padła w marcu 2020 r. (130,5 tys. zł).
"Dane z ostatnich trzech lat wyraźnie pokazują, że to właśnie w tym roku ceny rosną najszybciej.
W 2019 i 2018 r. wzrosty miesięczne nie przekraczały 6 proc." - mówi gazecie Wojciech Drzewiecki, prezes Samaru. Zaznacza, że walka z emisją CO2 trwa i jeżeli zachowana zostanie tendencja z ostatnich lat to w IV kwartale średnia cena jeszcze wzrośnie.
Według dziennika, najbardziej w tym roku podrożały vany z segmentu C (wzrost o blisko 12 proc.), a zaraz po nich samochody zaliczane do segmentu A (+11,4 proc.) oraz vany z segmentu D (+10,1 proc.).
Natomiast w przypadku samochodów kompaktowych z klasycznymi nadwoziami, które zaliczane są do najpopularniejszego segmentu, ceny wzrosły o 9,4 proc. - podaje gazeta.
......................
W pierwszych 20 dniach listopada br. zarejestrowano 25,5 tys. nowych aut osobowych, tj. o 7 proc. więcej niż w tym samym okresie 2019 roku - podał ostatnio Samar. Samochodów dostawczych było 3,3 tys. sztuk, czyli o 26,6 proc. więcej rdr.
Według Instytutu Samar, w tym roku w pierwszej dekadzie listopada było 14 dni roboczych, a w zeszłym roku 12. "W przeliczeniu na dzień roboczy, rynek wszystkich pojazdów do 3,5 tony (28 811 sztuk) wykazuje spadek o 6,6 proc., podobnie jak rynek samochodów osobowych - 8,3 proc.
Tylko samochody dostawcze są na plusie odnotowując wzrost o 8,5 proc. "Warto podkreślić, że w całym miesiącu będzie 20 dni roboczych, o jeden więcej niż rok temu" - czytamy w raporcie.
Samar podał, że w przypadku samochodów osobowych po 20 dniach listopada rejestracje na osoby fizyczne spadły o 9,6 proc. (6 512 sztuk), natomiast na firmy - wzrosły o 14,1 proc., do poziomu 18 991 sztuk.
W największym stopniu zwiększyła się liczba samochodów zarejestrowanych bezpośrednio na firmy - 3 459 sztuk, to o 58,7 proc. więcej niż przed rokiem oraz na firmy RAC (747 sztuk, +48,8 proc.). Jedyny rodzaj rejestracji, których jest w analizowanym okresie mniej niż rok wcześniej to rejestracje na importerów (209 sztuk czyli -13,3 proc.) - wskazano.
Samar podał, że liderem w grupie samochodów osobowych jest Toyota (4 307 sztuk) przed Skodą (3 376 sztuk) i Volkswagenem (2 437 sztuk).
Instytut wskazał, że po 20 dniach całkiem dobrze wygląda segment marek premium - z tej grupy zarejestrowano 4 383 auta, o 32,2 proc. więcej niż rok wcześniej, a w przeliczeniu na dzień roboczy wynik również wykazuje wzrost o 13,3 proc. rdr - czytamy.
Według prognoz Samaru, sprzedaż w tym roku w Polsce samochodów o DMC do 3,5T wyniesie ok. 478 tys. egzemplarzy, przy czym w przypadku samochodów osobowych szacunki wskazują na 420 tys. aut, a pojazdów dostawczych - 58 tys. sztuk.