"Puls Biznesu": Najwyższy czas złomować stare pociągi
UTK twierdzi, że w najbliższej dekadzie konieczny będzie zakup wielu pociągów. Wiek taboru przekroczy czterdziestkę - zwraca uwagę piątkowy "Puls Biznesu".
"Urząd Transportu Kolejowego (UTK) alarmuje, że polskie pociągi starzeją się i wkrótce będą wymagać pilnej wymiany. W 2018 r. czterdziestoletnie wagony stanowiły nieco ponad 1 proc. używanego taboru, za pięć lat wskaźnik wzrośnie do 37 proc., a za 10 lat do ponad 80 proc." - podano w gazecie.
Zauważono, że "ponad 40 lat ma obecnie jedna trzecia elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT), a za pięć lat tak stare pojazdy będą stanowiły niemal połowę floty". "W przypadku lokomotyw elektrycznych 40 i więcej lat miało w 2018 r. tylko niecałe 5 proc., a już za pięć lat wiek ten przekroczy 77 proc. lokomotyw" - podkreślono w "Pulsie Biznesu".
Jak powiedział w rozmowie z gazetą prezes UTK Ignacy Góra "podane liczby pokazują, jak duża skala inwestycji taborowych jest potrzebna w najbliższych 10 latach". "Lokomotywy, wagony i zespoły trakcyjne, które mają lub będą miały ponad 40 lat, powinny zostać zastąpione nowymi, ponieważ ich modernizacja i dostosowanie do nowych wymagań z zakresu bezpieczeństwa i komfortu podróży może nie być opłacalne" - ocenił.
W artykule wskazano także, że "konieczność zakupu nowych pojazdów wynika też z prognoz dotyczących zwiększenia liczby pasażerów".
Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze