Puste półki w niemieckich sklepach. Klienci szukają promocji

Wiele sklepów w Niemczech wciąż zmaga się z brakami w zaopatrzeniu w żywność. Klienci natomiast coraz częściej szukają promocji.

O nieustających problemach handlowców poinformował we wtorek (14.03.2023) Instytut Badań Gospodarczych Ifo w Monachium. W lutym 85,7 proc. ankietowanych firm narzekało na problemy z zaopatrzeniem w żywność. Miesiąc wcześniej było to 95,6 proc. badanych.

W całym sektorze handlu detalicznego odsetek firm dotkniętych tym problemem wyniósł 53,5 procent.

Trudne negocjacje

Zdaniem ekspertów jedną z ważnych przyczyn braków na półkach supermarketów są trudne negocjacje między producentami a przedstawicielami handlu detalicznego dotyczące cen i jakości żywności. "Producenci żywności mogą wykorzystywać przestoje w dostawach jako środek wywierania presji w tych negocjacjach, natomiast detaliści ze swojej strony wykorzystują możliwość czasowego usuwania produktów niektórych producentów z asortymentu" - stwierdzili w raporcie eksperci instytutu.

Reklama

Według Ifo sklepy z żywnością są obecnie częściej odwiedzane, ponieważ wielu konsumentów ze względu na inflację zwraca większą uwagę na promocje. - Wielu konsumentów robiąc zakupy wybiera tańsze produkty i odwiedza kilka sklepów w poszukiwaniu dobrych ofert" - mówi Patrick Hoeppner z Ifo. Oznacza to, że sklepy są zwykle częściej odwiedzane. Tylko 17,7 proc. sklepów spożywczych zgłosiło w czwartym kwartale 2022 roku mały ruch klientów; to najniższy wynik od 2020 roku.

Żywność droższa niż energia

Rosnące ceny żywności zastąpiły energię jako największy czynnik inflacyjny w Niemczech. Za produkty spożywcze konsumenci musieli w lutym zapłacić średnio o 21,8 procent więcej niż rok wcześniej, a za energię o 19,1 procent więcej. W rezultacie stopa inflacji pozostała w lutym na poziomie 8,7 proc.

Zmalały za to trudności w dostawie innych towarów, szczególnie w przypadku handlu rowerami. Tylko jeden na czterech sprzedawców detalicznych wciąż jest dotknięty tym problemem. Jeszcze w czerwcu 2022 roku trudno było znaleźć sprzedawcę rowerów, który nie zgłaszałby braków w asortymencie. - W przypadku wielu produktów sportowych i outdoorowych zmalał popyt, który z powodu pandemii utrzymywał się na wysokim poziomie jeszcze w 2022 roku, więc problemy z dostawami również się zmniejszają - wyjaśnił Patrick Hoeppner z Ifo.

(RTR/DPA/stef), Redakcja Polska Deutsche Welle

Biznes INTERIA na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

Zobacz również:

Deutsche Welle
Dowiedz się więcej na temat: zaopatrzenie | żywność | puste półki | zakupy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »