Putin już nie potrzebuje Zachodu? Rosjanie z własnym samolotem pasażerskim

Rosjanie uniezależniają się od Boeingów i Airbusów. Skonstruowali Superjet-100 (SJ-100) - w stu procentach rosyjski samolot pasażerski, który może latać na odległość 4500 km. Dzisiaj maszyna wzbiła się w powietrze z silnikami powstałymi w Federacji Rosyjskiej i kilka razy okrążyła miasto Komsomolsk. “Pierwszy całkowicie narodowy samolot SSJ-100 odbył pełny lot testowy, który zakończył się sukcesem” - poinformowano w sieciach społecznościowych.

„Podczas testów potwierdzono stabilną pracę wszystkich krajowych systemów. <...> Samolot wykazał dobrą sterowność i stabilność w powietrzu” – czytamy w raporcie opublikowanym w sieciach społecznościowych przez spółkę Rostec, rosyjski koncern państwowy. Lot trwał około 40 minut. Samolot wzniósł się na wysokość 3 tysięcy metrów i osiągnął prędkość 500 km/h. 

Maszyna w 100 proc. narodowa

Z informacji spółki wynika, że podczas lotu sprawdzano współpracę zespołów napędowych rosyjskiego silnika PD-8 z krajowymi systemami pokładowymi. Samoloty SJ-100 kilkakrotnie wzbijały się już w powietrze, ale zawsze dzięki mocy silników SaM146, które powstawały we współpracy z francuską grupą przemysłową Safran. Ich produkcja została wstrzymana po 2022 roku, po wprowadzeniu przez UE sankcji. Na nowe silniki PD-8 trzeba było czekać dłużej niż przypuszczano, ale są one - podkreślają rosyjskie media - “odpowiedzią Rosji na potrzebę technologicznej niezależności”.

Reklama

Maszyna, która przeleciała dzisiaj nad Konsomolskiem jest nowszą wersją dawnego Superjeta 100, który posiadał zachodnie komponenty i ponad 40 zagranicznych systemów. Prace nad modernizacją SJ-100 trwały prawie cztery lata. Wszystkie zachodnie części zastąpiono rosyjskimi, a całość “symbolicznie ozdobiono logotypem z okazji 80-lecia zwycięstwa w II wojnie światowej” - informuje portal branżowy rynek-lotniczy.pl. Dzisiaj rosyjskie portale donoszą, że jest to "maszyna w pełni uniezależniona od importu". 

Dostawy dla przewoźników w 2026 r.

Zmodernizowany, narodowy Superjet-100 ma w pełni rosyjskie nie tylko podwozie ale też pomocniczy zespół napędowy, system sterowania, zasilanie, klimatyzację i ochronę przeciwpożarową. Może zabrać na pokład do 100 pasażerów. Zasięg samolotu wynosi około 4500 km. Będzie wykorzystywany głównie w przewozach regionalnych. Cena - zapewniają konstruktorzy - jest znacznie niższa niż w przypadku konkurencyjnych modeli takich jak Airbus A220.

Rostec poinformował, że testy certyfikacyjne samolotu Superjet, który ma zastąpić importowane maszyny, zakończą się do końca tego roku, a dostawy do linii lotniczych rozpoczną się w przyszłym roku. Plan produkcyjny przewiduje dostawę do 30 samolotów.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: samolot | Rosja | Superjet 100
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »