Ranking pensji w liniach lotniczych. Szef Ryanaira zarabia najmniej, ale jest najbogatszy
Od 975 tys. do 4,3 miliona euro rocznie - tyle wynoszą pensje prezesów dziesięciu linii lotniczych w Europie. Od czasów pandemii COVID-19 pobory niektórych z nich wzrosły nawet pięciokrotnie. Analizy dokonał włoski dziennik "Corriere della Sera". Autorzy zestawienia zastrzegają, że ostatni na liście prezes - Michael O'Leary z Ryanaira - jest z nich wszystkich najbogatszy.
Michael O'Leary zajmuje dziesiąte miejsce w rankingu włoskiej gazety z roczną pensją wynoszącą 975 tys. euro. To kilkakrotnie mniej niż najlepiej uposażeni prezesi europejskich linii lotniczych. Mimo to - wskazują autorzy zestawienia - jest z nich wszystkich najbogatszy. "Oprócz pensji potencjalnie posiada około 700 mln euro w akcjach (ponad 3 mld zł)" — wskazuje włoski dziennik.
Najlepiej opłacanym dyrektorem generalnym linii lotniczej w Europie jest Shai Weiss z brytyjskiej Virgin Atlantic. Jego roczne pobory wynoszą 4,3 miliona euro. "Są tak wysokie, mimo że przewoźnik zakończył 2022 r. rok ze stratą" - zauważa włoski dziennik. Jedynie 100 tysięcy euro mniej zarabia rocznie Carsten Spohr, prezes Lufthansy. W minionym roku największa linia lotnicza Europy osiągnęła 791 mln euro zysków i zwiększyła przychody o 153 proc. Tyle samo, co Spohr zarabia Ben Smith - kanadyjski szef grupy Air France-KLM.
Czwarte miejsce zajął szef easyJeta, Szwed, Johan Lundgren. Jego zarobki wzrosły z 920 tys. euro w 2021 r. do 3,5 mln euro w roku następnym. Piąta lokata przypadła Luisowi Gallego, dyrektorowi zarządzającego IAG - holdingu, w skład którego wchodzą British Airways, Iberia, Vueling, Aer Lingus i Level. Ten menedżer w rok zarobił 3 mln euro.
Kolejny prezes - Dimitrios Gerogiannis z greckich linii lotniczych Aegean - zarabia 2,41 mln euro rocznie. W 2021 r. jego pensja była o 2 miliony niższa. Mniej - 1,78 miliona euro rocznie - wynoszą zarobki Seana Doyle’a, prezesa British Airways. 1,68 mln euro zarabia Anko Van der Werff - dyrektor SAS (Scandinavian Airlines) a 1,26 mln euro József Váradi z Wizz Air.
Autorzy artykułu zwracają uwagę, że prawie wszystkie linie lotnicze w Europie po pandemii zwiększyły zyski. Podkreślają też, że pensja prezesów linii składa się z wielu elementów. Ostateczna wysokość wynagrodzenia zależy m.in. od wysokości obrotów i zysków przewoźnika. Nowością są na przykład dodatki za zmniejszenie emisji CO2.