Renesans kolei w Polsce. Najlepszy wynik od ponad 20 lat
Polska kolej obsłużyła już w tym roku 282 mln pasażerów (od stycznia do października). To najlepszy wynik od 2001 r. - od czasu największych cięć w rozkładach jazdy - zauważyli analitycy Polskiego Instytutu Ekonomicznego.
Eksperci dodali, iż "wzrost ten jest szczególnie wyraźny w stosunku do lat ubiegłych, czyli czasu pandemii. W całym 2020 r. kolej obsłużyła 209 mln pasażerów, w 2021 r. było to 245 mln. W porównaniu do tego samego okresu w 2019 r. kolei zanotowała wzrost o 3 mln pasażerów (o 1,1 proc.). Jednak przy uwzględnieniu tylko ostatnich 6 miesięcy (od maja do października) wzrost wyniósł 15,5 mln (6,7 proc) - oznacza to więc powrót do trendu wzrostowego z lat 2014-2019".
"Wzrostowi liczby pasażerów towarzyszy znaczący wzrost udziału PKP Intercity w przewozach kolejowych. Od stycznia do października tego roku PKP Intercity obsłużyło 17,4 proc. pasażerów, podczas gdy w poprzednich latach ten odsetek wahał się od 9,6 proc. do 14,9 proc. PKP Intercity jest jedyną polską spółką oferującą podróże pociągami dalekobieżnymi, które zdecydowanie dominują w przewozach między największymi polskimi miastami. W połowie listopada spółka odnotowała 50 mln obsłużonych pasażerów w tym roku, a tym samym pobiła dotychczasowy rekord - 49 mln pasażerów obsłużonych w 2019 r." - wskazano w "Tygodniku Gospodarczym PIE".
"Pod tym względem PKP Intercity wyprzedziło też drugiego do tej pory przewoźnika - Koleje Mazowieckie, oferującego regionalne przewozy na terenie województwa mazowieckiego. Pierwsze miejsce z udziałem 25,5 proc. pasażerów zajmuje nieustannie spółka Polregio (organizująca przewozy regionalne w mniejszych województwach)" - zauważono.
Analitycy PIE wskazali, że "w 2020 r. na 1000 mieszkańców Polski przypadały 664 samochody (1), a więc dostęp do indywidualnego transportu ma obecnie większość mieszkańców kraju. Kolej musi konkurować z transportem indywidualnym i skupiać się na prezentowaniu swoich zalet - oszczędności czasu i pieniędzy osiąganych w długich trasach między miastami obsługiwanych przez PKP Intercity".
Dodali, że "w 1990 r. kolej obsługiwała 790 mln pasażerów i wówczas w Polsce na 1000 mieszkańców przypadało 138 aut. Dla wielu pasażerów kolej nie miała wtedy żadnej innej propozycji, szczególnie w kwestii dojazdu z mniejszych miejscowości do miejsc pracy. Obecny wzrost liczby pasażerów związany jest już z konkurencją o klientów, w której kolej musi przekonać ich ceną, szybkością przejazdu i jakością oferty".
52 proc. osób biorących udział w badaniu PIE na temat efektów rosnących kosztów energii zadeklarowało gotowość do częstszego korzystania z transportu publicznego lub roweru niż samochodu, a 36,5 proc. było zdeterminowanych do użytkowania samochodu (2).
"Mimo podwyżek cen biletów, wprowadzonych przez większość przewoźników, kolej w tym roku skutecznie konkuruje z innymi środkami transportu, także z samochodami. Stopniowe wychodzenie polskiej kolei z kryzysu odbywa się jednak w czasie poważnych problemów transportu autobusowego oraz komunikacji miejskiej" - napisali analitycy PIE.
"W 2022 r., poza rekordową liczbą obsłużonych pasażerów, kolej przygotowała plany rozbudowy sieci w Polsce. W ostatnich dniach zostały podpisane umowy na realizację (głównie odbudowę) 100 km tras kolejowych w woj. śląskim o wartości 1,5 mld zł (3). W październiku podobne porozumienie zostało podpisane między PKP PLK a samorządem woj. mazowieckiego (4). Kolej jest ważnym elementem Europejskiego Zielonego Ładu - jako alternatywa zarówno dla transportu lotniczego, jak i transportu samochodowego. Plany rozbudowy sieci kolejowej zaplanowane zostały też przez spółkę CPK i założono w nich połączenie polskich miast z nowym portem lotniczym. Renesans kolei dopiero się więc rozpoczyna" - podsumowali.
***
(1) Dane za Eurostatem
(2) Badanie przeprowadzone w listopadzie 2022 r. na reprezentatywnej próbie 2200 mieszkańców Polski.
(3) https://metropoliagzm.pl/2022/12/05/kolej-plus-w-gzm-umowy-na-100-km-torow-podpisane/ [dostęp: 07.12.2022].
(4) https://www.plk-sa.pl/o-spolce/biuro-prasowe/informacje-prasowe/szczegoly/kolej-plus-z-ostrowimazowieckiej-i-sokolowa-podlaskiego-znow-pojedziemy-pociagiem-7596 [dostęp: 07.12.2022]
***