Rewolucja w lecznictwie uzdrowiskowym? Czy skorzysta na tym pacjent?
Członkowie Stowarzyszenia Unia Uzdrowisk Polskich od dłuższego czasu mówią o krytycznej sytuacji gospodarczej podmiotów uzdrowiskowych. Teraz publikują stanowisko w sprawie prezentowanej przez Centralę NFZ rewolucyjnej koncepcji zmian przyszłego funkcjonowania lecznictwa uzdrowiskowego.
Unia Uzdrowisk Polskich alarmuje, że koncepcja zmian w funkcjonowaniu lecznictwa uzdrowiskowego zaprezentowana przez NFZ i MZ w Krynicy-Zdroju oraz w Polanicy-Zdroju, zasadniczo odbiega od wypracowanych w szerokim konsensusie niewdrożonych do tej pory ustaleń i rekomendacji zespołu Ministra Zdrowia z 2018 r. zawartych w "Raporcie końcowym Zespołu do spraw opracowania koncepcji zmian w zakresie systemu lecznictwa uzdrowiskowego".
Proponowana zmiana nie jest ewolucyjną zmianą wykorzystującą dorobek pracy Zespołu Ministra Zdrowia z 2018 r., jest swoistego rodzaju "rewolucją", zmieniającą dotychczasową filozofię i paradygmat lecznictwa uzdrowiskowego - wskazuje UUP.
Zdaniem UUP, atrakcyjna medialnie i społecznie generalna zmiana polegająca między innymi na tzw. upodmiotowieniu roli pacjenta w zakresie samodzielnego wyboru przez niego miejscowości uzdrowiskowej, zakładu lecznictwa uzdrowiskowego (konkretnego sanatorium) i terminu leczenia, z pominięciem dotychczasowej roli NFZ, na pierwszy "rzut oka" będzie budzić akceptację pacjentów oraz zadowolenie społeczne: bo kto by nie chciał wybrać samodzielnie i wyjechać na kurację finansowaną w części przez NFZ - w lecie do Kołobrzegu, Świnoujścia, Sopotu, Ustki, Dąbek, w zimie natomiast do Krynicy-Zdroju, Świeradowa-Zdroju i zamiast trzech zabiegów, otrzymać pięć zabiegów jak zapowiada MZ, informując o pracach nad zmianami dotyczącymi przyszłego funkcjonowania lecznictwa uzdrowiskowego?
1. Wdrożenie zmian w okresie potęgującego się kryzysu gospodarczego i finansowego w kraju i na świecie, galopującej inflacji i dramatycznego wzrostu kosztów działalności u świadczeniodawców oraz kosztów życia pacjentów mający wpływ na organizację leczenia i przyjazdy pacjentów do uzdrowisk.
2. Potencjalne i realne zagrożenie powrotu pandemii COVID-19 w różnych odmianach, skutkujące wyłączeniami i niedojazdami.
3. Brak wydzielonych środków finansowych, wg oświadczenia projektodawców (MZ i NFZ), na realizację reformy i zmian funkcjonowania lecznictwa uzdrowiskowego w zakresie nowej wyceny świadczeń zdrowotnych, poprawy jakości usług czy sfinansowania pięciu zabiegów zadeklarowanych przez MZ.
4. Brak środków finansowych na zrekompensowanie świadczeniodawcom przerzucenia przez NFZ całych kosztów kierowania i dystrybucji skierowań na leczenie uzdrowiskowe. Dotyczy to kosztów zatrudnienia lekarzy, personelu, organizacyjnych, informatycznych i innych kosztów towarzyszących związanych z nową procedurą kierowania pacjentów na leczenie.
5. Niewielkie lub żadne wykorzystanie wniosków i rekomendacji zawartych w Raporcie Zespołu Ministra Zdrowia z 2018 roku, w tym dotyczących wykorzystania potencjału i zasobów lecznictwa uzdrowiskowego celu realizacji zintegrowanego programu rehabilitacji leczniczej, ukierunkowanego na zmniejszenie kolejek na rehabilitację i racjonalizację kosztów.
6. Ograniczenie lub całkowita likwidacja bezpłatnej formy leczenia uzdrowiskowego i rehabilitacji poprzez rozważaną koncepcję likwidacji szpitali uzdrowiskowych.
7. Obniżenie dostępności do lecznictwa uzdrowiskowego seniorom, emerytom, pacjentom ubogim z uwagi na likwidację bezpłatnej formy leczenia i rehabilitacji uzdrowiskowej w szpitalu uzdrowiskowym oraz wprowadzenie całkowicie rynkowej - niekontrolowanej przepisami prawa (przez MZ i NFZ) wysokości "systemu" dopłat do kosztów wyżywienia i noclegu za pobyt w sanatorium.
8. Przeniesienie w całości ryzyka gospodarczego i finansowego na świadczeniodawcę - podmiot gospodarczy - w zakresie obłożenia i wykorzystania bazy leczniczej i noclegowej z uwagi na całkowitą zmianę procedury naboru i kierowania pacjentów. Nowa umowa na świadczenia zdrowotne z NFZ przeniesie całkowicie odpowiedzialność za obłożenie na zakład lecznictwa uzdrowiskowego, przy jednoczesnej konieczności ponoszenia przez świadczeniodawcę wszystkich kosztów utrzymania gotowości do świadczeń, personelu medycznego, obiektów, infrastruktury uzdrowiskowej bez gwarancji równomiernego obłożenia przez cały rok.
9. Wydłużenie kolejki i zwiększenie zainteresowania pacjentów miejscowościami uzdrowiskowym o znacznie większej rozpoznawalności, kosztem pozostałych miejscowości uzdrowiskowych o mniejszym zainteresowaniu pacjentów ale posiadających np. unikalne, naturalne surowce lecznicze.
10. Ograniczenia i likwidacja miejsc pracy bezpośrednio zatrudnionych w zakładach lecznictwa uzdrowiskowego i w otoczeniu w miejscowościach uzdrowiskowych mniej rozpoznawalnych, będących - niejednokrotnie w tych miejscowościach - największymi pracodawcami. Powodem bezrobocia, likwidacji działalności leczniczej będzie niewystarczające obłożenie całoroczne. Problem powyższy dotyczyć będzie również mniejszych obiektów położonych w miejscowościach uzdrowiskowych, które wydawać się będą mniej atrakcyjne pobytowo dla pacjentów z uwagi np. na brak bezpośredniego sąsiedztwa parku zdrojowego, tężni czy morza.
11. Powstanie presji ubezpieczonych (pacjentów) na lekarzy, NFZ na pobyt i leczenie w określonych porach roku: latem nad morzem, zimą w górach przy jednoczesnym marginalizowaniu wpływu na leczenie naturalnymi surowcami leczniczymi oraz właściwościami leczniczymi klimatu.
12. Marginalizacja lub wykluczenie (ca. 50 proc.) miejscowości uzdrowiskowych tych mniej rozpoznawalnych przez ubezpieczonych pacjentów w związku z nowym systemem, "upodmiotowienia pacjentów/' na rzecz miejscowości uzdrowiskowych - dla pacjentów relewantnych.
13. Wartość kontraktu/umowy z NFZ będzie wartością wyłącznie deklaratywną, ponieważ ryzyko obłożenia obciążać będzie wyłącznie świadczeniodawcę, a zapłata przez NFZ będzie zależała od obłożenia.
14. Zaproponowany system kierowania pacjentów na leczenie uzdrowiskowe poprzez wybór uzdrowiska, obiektu, terminu leczenia różni się istotnie o systemów obowiązujących w krajach UE, realizujących lecznictwo uzdrowiskowe. Instytucje ubezpieczenia zdrowotnego w krajach UE, Kasy Chorych finansując leczenie uzdrowiskowe jednocześnie kierują pacjenta do określonego uzdrowiska, ośródka leczącego jednostkę chorobową ubezpieczonego.
15. Propozycja zmiany systemu leczenia uzdrowiskowego doprowadzi do dysproporcji rozwojowych w tym obszarze, w województwach i konkretnych miejscowościach uzdrowiskowych oraz miejsc pracy i zatrudnienia.
Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze
Źródło: UUP