Rosja szuka alternatywy dla Mostu Krymskiego. Chce wybudować tunel

Moskwa i Pekin prowadzą rozmowy na temat budowy podwodnego tunelu łączącego Rosję z Krymem - donosi "Washington Post" (WP) powołując się na depesze przechwycone przez ukraińskie służby specjalne. Informuje, że chęć uczestnictwa w projekcie zgłosił już CRCC - chiński, państwowy koncern budowlany. Podziemne połączenie chroniłoby szlak transportowy przed atakami Ukrainy.

W tajnych rozmowach na temat planów budowy podwodnego tunelu łączącego Rosję z Krymem uczestniczą rosyjscy i chińscy przedsiębiorcy powiązani z rządem - donosi gazeta w Waszyngtonu. Negocjacje trwają od końca października. Główną motywacją stojącą za budową kilkunastokilometrowego tunelu miałoby być zapewnienie bezpieczniejszego połączenia między Krymem i Rosją niż Most Krymski, który jest obiektem ataków Ukrainy. Od początku agresji Moskwy jest on ważną linią dla rosyjskiego wojska do utrzymania kontroli nad półwyspem. 

Jest wykonawca i podobno bank

Z przechwyconych przez ukraińskie służby maili, na które powołuje się “WP”, wynika, że głównym wykonawcą budowy tunelu pod Cieśniną Kerczeńską byłby CRCC - China Railway Construction Corporation Limited. To notowane na giełdzie państwowe przedsiębiorstwo budowlane i jedna z największych spółek w Chinach. W 2014 roku było drugą co do wielkości firmą budowlano - inżynieryjną świata. CRCC współpracował już z Rosją, pomagał w budowie najnowszych odcinków moskiewskiego metra.

Reklama

Z wiadomości opublikowanych przez "Washington Post" wynika, że koncern zgodził się uczestniczyć w projekcie pod warunkiem zachowania "kompletnej poufności" oraz nie pod swoją nazwą. Podobno przedsięwzięcie ma już zabezpieczone pokrycie kosztów. Chęć sfinansowania wyrazić miał jeden z chińskich banków. 

Bardzo trudne przedsięwzięcie

Zdaniem amerykańskich urzędników i inżynierów, na których powołuje się "Washington Post", budowa tunelu w pobliżu istniejącego mostu napotkałaby na ogromne przeszkody. Zwracają oni uwagę, że nigdy wcześniej nie podejmowano się prac na tak wielką skalę w strefie działań wojennych. Ich koszt wyceniono na “miliardy dolarów”, a czas konstrukcji na “długie lata”. "To operacja wysokiego ryzyka" - stwierdził cytowany przez dziennik specjalista.

Eksperci porównali plany do budowy 17-kilometrowego tunelu między Danią a Niemcami. Jego zakończenie planowane jest na 2029 r. i będzie to najdłuższy tunel drogowo-kolejowy na świecie. “Negocjacje podkreślają determinację Rosji w utrzymaniu kontroli nad Krymem – półwyspem, który zaanektowała nielegalnie w 2014 r., a także rosnącą zależność Moskwy od Chin jako źródła globalnego wsparcia” - podsumowuje doniesienia “WP”.

ew

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Rosja | Chiny | tunel | Krym
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »