Rosjanie będą pili Nezpresso i Fan-Colę. Chcą przejąć kolejne marki

Rosjanie wkrótce będą pili Nezpresso - rosyjski odpowiednik popularnej marki kawy. Tamtejsze media pochwaliły nazwę za jej patriotyczny akcent. Odkąd w ramach sankcji za agresję na Ukrainę z Rosji wycofało się prawie 400 marek, do Rospatentu, urzędu patentowego, wpłynęło ponad 50 wniosków o rejestrację znanych znaków towarowych, m.in. Coca-Cola, Dior, Reebok i BMW.

"Wnioskodawca Nezpresso wykazał się szczególną kreatywnością. W przeciwieństwie do marki należącej do Nestle, w nazwie widnieje patriotyczny symbol" - chwali wniosek o stworzenie nazwy kawy podobnej do Nespresso portal Moskvichmag.ru. W znaku towarowym podróbki Nestle Nespresso wykorzystano literę “Z" - symbol poparcia dla Władimira Putina i napaści rosyjskich wojsk na Ukrainę. Rosjanie postanowili przejąć nazwę mimo, że Nestle jest jedną z nielicznych zachodnich firm, których towary wciąż są dostępne w tamtejszych sklepach. Wprawdzie szwajcarski koncern w połowie marca zrezygnował ze sprzedaży Nespresso, ale nie wycofał popularnych słodyczy, napojów i płatków śniadaniowych.

Rospatent godzi się na przejmowanie zachodnich marek

Wkrótce też Rosjanie będą mogli pić Fantolę i Fan-Colę. Rosyjska Izba Sporów Patentowych (Rospatent) odrzuciła zastrzeżenia The Coca-Cola Company do rejestracji sześciu znaków towarowych kojarzących się z amerykańskim producentem. Według amerykańskiej firmy nazwa Fantola jest łudząco podobna do chronionej znakami towarowymi Fanty. Obie nazwy mają te same kombinacje brzmieniowe i różnią je tylko dwie litery - bezskutecznie uzasadniali Amerykanie. I zwracają uwagę, że konsumenci postrzegać będą znak Fantola jako kontynuację serii znaków towarowych The Coca-Cola Company. Zdaniem Rospatentu, Fancola jest słowem wymyślonym, którego nie ma w słowniku, dlatego nie podlega semantycznym porównaniom. 

Reklama

W odpowiedzi na sankcje Zachodu i wycofanie się z rosyjskiego rynku prawie 400 firm, tamtejszy urząd patentowy pozwala na przejmowanie znanych marek. Jak wyjaśniają media, składający wnioski domagają się nie tylko uznania za własne w świetle rosyjskiego prawa nazw firm, ale też przejęcia znanych na całym świecie logotypów. Łącznie, do Rospatentu wpłynęło już ponad 50 wniosków o rejestrację znaków towarowych zachodnich marek. Są wśród nich: BMW, Audi, Levi’s, Coca-Cola, Reebok, American Express i Christian Dior.  - Kto nas powstrzyma? Jeśli wyjadą z kraju, to ich wybór - uzasadniał niedawno decyzje o przejmowaniu znaków towarowych znany biznesmen, Alexander Gershein. 

Rosyjscy prawnicy podpowiadają

Rosyjscy prawnicy wskazują jednak, że nazwy istniejących już firm nie mogą być przejmowane w dosłownym ich brzmieniu. Przypominają, że nie można zarejestrować dwóch takich samych znaków towarowych. Można uznać znak za niewykorzystany, ale od momentu porzucenia muszą minąć co najmniej trzy lata. Dlatego rosyjskim odpowiednikiem IKEA ma być IDEA, Fanty - Fantola a McDonalda zastąpić ma sieć Wujaszek Wania. Prawnicy podpowiadają, że przepisy te można obejść. Wystarczy, że rząd anuluje własność intelektualną znaków należących do "nieprzyjaznych krajów".  

Ewa Wysocka

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Rosja | Rosjanie | firmy | kawa | Cola
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »