Rowery ze wspomaganiem coraz popularniejsze w Polsce. Rośnie udział w rynku
Eksperci, powołując się na wyliczenia Konfederacji Europejskiego Przemysłu Rowerowego (CONEBI) oraz Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego (PSR), prognozują, że do 2026 r. udział jednośladów ze wspomaganiem w polskim rynku rowerów wzrośnie z 6 do 28 proc. i osiągnie wartość 2 mld zł.
Zgodnie z prognozami CONEBI, do 2025 r. sprzedaż e-rowerów w całej Europie wzrośnie ponad dwukrotnie i przebije wolumen 10 mln sztuk.
- Rola roweru elektrycznego w codziennej komunikacji systematycznie rośnie. Pokazują to zarówno najnowsze badania, obserwacje naszych ekspertów oraz trendy na polskich ulicach i ścieżkach rowerowych. Polacy podążają za trendami obecnymi w krajach zachodniej Europy - stwierdził cytowany w informacji dyrektor biura PSR Mateusz Pytko.
Autorzy opracowania zwrócili uwagę, że część polskich samorządów wprowadza lokalne programy wspierające rowery elektryczne. Jak podali, dopłaty do takich pojazdów wdrożyła już Gdynia, a podobne plany mają w tym roku również Kielce, Wrocław i Wałbrzych.
Zdaniem analityków serwisu elektromobilni.pl udział jednośladów ze wspomaganiem w polskim rynku rowerów wzrośnie z 6 do 28 proc. osiągając wartość 2 mld zł.
Przedstawiciele branży wskazują, że popularność jednośladów ze wspomaganiem byłaby w Polsce większa, gdyby istniał rządowy system wsparcia ich zakupu na wzór programu "Mój elektryk" dla samochodów elektrycznych.
- Z pewnością tego typu działanie zwiększyłoby zainteresowanie rowerami elektrycznymi i skłoniłoby też do wyboru roweru jako komfortowego środka transportu, a przy okazji spopularyzowałoby ogólną aktywność sportową - ocenił wiceprezes zarządu firmy Romet Grzegorz Grzyb.
Według danych Rometu, który odpowiada za ok. jedną trzecią całej rodzimej produkcji jednośladów, w 2022 roku udział rowerów elektrycznych w całej produkcji spółki wyniósł ok. 20 proc.