Rozproszona promocja Polski
Prace nad ustawą o Polskiej Agencji Handlu i Inwestycji Zagranicznych utknęły w miejscu. Nawet gdy Agencja powstanie, jej zasięg będzie ograniczony. Unijne fundusze są szansą na promocję polskich przedsiębiorstw i produktów.
Polska wydaje na swoją promocję w innych krajach znacznie za mało, a w dodatku brakuje nam koordynacji podejmowanych działań. W tym roku 30 mln zł na promocję ma zarezerwowne w swoim budżecie Ministerstwo Spraw Zagranicznych, niemal dwukrotnie wyższą kwotę - Ministerstwo Gospodarki, a ponad 30 mln zł Polska Organizacja Turystyczna. Trudno określić, ile wydaje tylko na ten cel Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ), podobnie jak Ministerstwo Gospodarki dysponuje też funduszami unijnymi.
Są pieniądze z Unii
- Polska wydaje na promocję stanowczo za mało, dużo mniej niż inne kraje, nawet te z naszego regionu - ocenia Jarosław Szczepankiewicz z Departamentu Promocji MSZ.
Podkreśla, że szansę stwarzają fundusze zarezerwowane dla Polski przez Unię na lata 2007-2013 w kwocie 67 mld euro.
- Unijne środki mogą odegrać dużą rolę w podnoszeniu konkurencyjności firm, w promocji Polski - mówi Szczepankiewicz.
Jednak ze znacznie mniejszych kwot na ten cel, przeznaczonych przez Brukselę na lata 2004-2006 korzystamy niezbyt sprawnie. Ministerstwo Gospodarki nadal nie rozdysponowało kwot na zagraniczne targi, misje i wystawy, podczas gdy wymagające podobnej biurokratycznej mitręgi dotacje na inwestycje rozeszły się błyskawicznie.
Lekarstwem na brak koordynacji działań promocyjnych ma być powołanie na bazie PAIiIZ Polskiej Agencji Handlu i Inwestycji Zagranicznych (PAHiIZ).
NOWE PLANY FUNDACJI TERAZ POLSKA
Fundacja Teraz Polska rozpoczęła wczoraj kolejną, XVII już edycję Konkursu Polskiego Godła Promocyjnego. W tym roku po raz pierwszy o godło Teraz Polska będą mogły się ubiegać również firmy wytwarzające produkty lokalne oraz urzędy gmin. Wyróżnione zostaną:
? gminy, które dzięki swej ponadprzeciętnej gospodarności są atrakcyjne dla mieszkańców, przedsiębiorców i inwestorów, a ich urzędy pracują wzorowo,
? produkty lokalne, które są wytwarzane w tradycyjny sposób, ściśle związany z konkretnym regionem, oraz odznaczają się wyjątkowymi cechami i wysoką jakością.
Aby rozszerzyć powszechną rozpoznawalność i znaczenie promocji Godła Teraz Polska, Fundacja tworzy forum dyskusyjne, które z czasem ma stać się ekspertem od praktyki i etyki biznesu. Na początek, 6 października, konferencja Gospodarcza promocja za granicą - co i jak promować, organizowana wspólnie z Wydziałem Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego.
Więcej www.terazpolska.pl
Nowa superagencja ma wyeliminować dotychczasowy brak przepływu informacji i koordynacji w działaniach promocyjnych Polski, a tym samym być gwarantem bardziej efektywnego wykorzystywania środków przeznaczanych co roku na ten cel w ustawie budżetowej.
- Obecnie wszelkie działania promocyjne podejmowane przez sektor prywatny i państwowy są zupełnie niezsynchronizowane. Zresztą, jeśli chodzi o promocję, miniony rok był stracony - mówi Władysław Wężyk z Krajowej Izby Gospodarczej.
Podziela opinię, że nowej agencji będzie znacznie łatwiej współpracować z przedsiębiorstwami, organizacjami biznesu, dziennikarzami.
Polska Agencja Handlu i Inwestycji Zagranicznych może jeszcze długo pozostać na papierze. Ostatnio do projektu ustawy o jej utworzeniu wprowadzono rozwiązania o wspieraniu inwestycji o znaczeniu strategicznym, dwukrotnie już odrzucone w Sejmie
Agencja utknęła w podkomisji
Wciąż nie wiadomo jednak, kiedy nowa instytucja powstanie. Zgłoszony przez rząd projekt stosownej ustawy po pierwszym czytaniu skierowany został do podkomisji ds. inwestycji zagranicznych. I tu utknął.
- Nie sądzę, by dziś projekt ustawy został zaakceptowany - powiedział GP przed dzisiejszym posiedzeniem szef podkomisji Ryszard Wawryniewicz (PiS). - Dodaliśmy do projektu nowy rozdział - mówi.
- To właśnie z tego powodu agencja może jeszcze długo pozostać tylko na papierze - uważa Adam Szejnfeld z PO.
Jego zdaniem do dopracowanego już projektu z naniesionymi poprawkami PiS wprowadził rozwiązania z projektu ustawy o wspieraniu inwestycji o znaczeniu strategicznym dla gospodarki. Te same, których dwukrotnie nie udało się przeforsować w Sejmie rządowi Marka Belki.
- W takiej postaci projekt nie ma szansy na akceptację - mówi polityk PO.
JAK ZDOBYĆ DOTACJE*
Ministerstwo Gospodarki dysponuje jeszcze unijnymi funduszami na promocje polskich firm i wyrobów za granicą. Przedsiębiorstwa prowadzące działalność gospodarczą na terenie Polski mogą starać się o refundację do 50 proc. kosztów uczestnictwa w targach, wystawach czy misjach gospodarczych. Przyjmowanie wniosków odbywa się w trybie ciągłym, nie później niż:
? na 6 tygodni przed rozpoczęciem targów, wystawy lub misji, gdy o dofinansowanie wnioskują uczestnicy,
? na 9 tygodni przed rozpoczęciem misji wyjazdowej, gdy o dofinansowanie wnioskują organizatorzy.
Miejsce składania wniosków:
Ministerstwo Gospodarki
Kancelaria Ogólna
Plac Trzech Krzyży
00-507 Warszawa
Tel. (0-22) 693 46 88
www.eksporter.gov.pl
Do zakontraktowania pozostało ok. 121 mln zł, z czego 84 mln zł ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Więcej, a także formularze wniosków i instrukcje: www.konkurencyjnosc.gov.pl
*środki z Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw (SPO WKP) z budżetu 2004-2006, Działanie 2.2.2. internacjonalizacja przedsiębiorstw
Nie czekając na posłów
Nie czekając na powołanie PAHiIZ resorty spraw zagranicznych i gospodarki podpisały porozumienie, na mocy którego ambasady lub konsulaty w państwach, w których nie ma placówek podległych Ministerstwu Gospodarki, mogą zwracać się do MSZ z wnioskiem o finansowanie konkretnych przedsięwzięć promocyjnych.
Jest to tym bardziej celowe, że PAHiIZ będzie miała swe przedstawicielstwa tylko w 45 krajach. Pierwsza tego rodzaju placówka, której zalążkiem będzie kadra i majątek byłych wydziałów ekonomiczno-handlowych naszego MSZ, ma powstać w Tokio.
Nie wszyscy uważają jednak, że z promocją naszego kraju jest tak źle. Thomas Urban, korespondent Sueddeutsche Zeitung, uważa, że główne tendencje promocji Polski są właściwe.
- Świadczy o tym choćby to, że coraz więcej turystów przyjeżdża do Polski, inwestycje też rosną - wyjaśnia Urban.
PROMOCJĘ ORGANIZUJĄ
? Ministerstwo Gospodarki (www.mg.gov.pl) - promocja eksportu (www.export.gov.pl) - organizacja misji, wystaw i targów
? Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych (www.paiz.gov.pl) - pozyskiwanie i obsługa inwestycji zagranicznych
? Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (www.parp.gov.pl) - programy doradczo-szkoleniowe dla eksporterów
? Polska Organizacja Turystyczna (www.pot.gov.pl) - promocja branży turystycznej
Wejściu polskich firm i produktów na zagraniczne rynki pomagają też liczne instytucje, np. zrzeszająca ponad 130 organizacji gospodarczych Krajowa Izba Gospodarcza (www.kig.pl), izby handlowe, takie jak: Brytyjsko-Polska Izba Handlowa (www.bcc.org.pl) czy Izba Gospodarcza Rynków Wschodnich (www.plig.org.pl), organizacje biznesowe, a wśród nich Business Centre Club (www.bcc.org.pl) czy Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych KUKE.
Jego zdaniem gospodarka nie potrzebuje specjalnych kampanii promocyjnych. Tyle jest już raportów, serwisów, wyspecjalizowanych biur. Tym, co szkodzi wizerunkowi Polski, jest natomiast niezbyt jasny obraz tego, co się dzieje na scenie politycznej. Na razie nie ma to negatywnych konsekwencji dla gospodarki. Ale mogłoby mieć, gdyby zamieszanie się przeciągało - podkreśla Thomas Urban.
Hanna Tobolska