Rusza kampania promująca fundusze unijne w Małopolsce
- Pod hasłem "To się w ramach nie mieści" rusza od wtorku w Małopolsce kampania promująca przedsięwzięcia zrealizowane z pomocą pieniędzy unijnych. Europejskie pieniądze zmieniają Małopolskę - uważa marszałek województwa Marek Sowa.
Jej celem jest rozpropagowanie osiągnięć Małopolski dokonanych dzięki funduszom unijnym, upowszechnienie przekonania, że dzięki funduszom rozwój województwa jest bardziej dynamiczny oraz zachęcenie mieszkańców Małopolski do ubiegania się o kolejne fundusze - poinformowali we wtorek gospodarze województwa podczas konferencji prasowej.
- Nie mam wątpliwości, iż europejskie pieniądze zmieniają Małopolskę, jej miasta i wsie, gospodarkę i kulturę, zdrowie i edukację w tempie, którego nie udałoby się osiągnąć bez unijnej pomocy - powiedział marszałek województwa Marek Sowa. Jak podkreślił, Małopolska chce promować się "jako miejsce, które dzięki pieniądzom unijnym i kreatywności Małopolan staje się bogatym i nowoczesnym regionem".
Kampania opiera się na założeniu, że kolejne zrealizowane w Małopolsce dzięki funduszom unijnym inwestycje "nie mieszczą się" w symbolicznych niebieskich ramach, ustawionych na sztalugach i będących odniesieniem do ramowych programów unijnych. Przekraczają je energią i rozwojem społeczności lokalnych, które towarzyszą unijnym inwestycjom. Kampania potrwa miesiąc; realizowana będzie m.in. poprzez spot telewizyjny, publikacje w małopolskich mediach oraz prezentacje w kinach, galeriach handlowych, środkach komunikacji publicznej.
Z łącznej puli 80 mld euro, jaką Polska otrzymała z Unii Europejskiej na lata 2007-2013, Małopolska uzyskała ponad 2 mln euro.
Podczas konferencji mówiono o efektach wdrażania przez samorząd Województwa Małopolskiego trzech unijnych programów: Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego (MRPO), Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL) i Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW).
Małopolski Regionalny Program Operacyjny to największy program w województwie. Jego budżet wynosi 1,3 mld euro, tj. blisko 5 mld zł, z czego wydano już prawie połowę - 2,5 mld zł. Ze środków tych zrealizowano m.in. gmach główny Muzeum Lotnictwa Polskiego, Muzeum Sztuki Współczesnej i Operę Krakowską, Małopolską Sieć Kin Cyfrowych, nowy kampus Podhalańskiej Państwowej Szkoły Wyższej w Nowym Targu oraz szereg innych inwestycji.
W ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, posiadającego w Małopolsce budżet 590 mln euro, dofinansowano 1730 projektów, z czego blisko 700 jest już zakończonych. Powstało dzięki niemu m.in. ponad 100 przedszkoli, prawie 7 tys. nowych firm, przeprowadzono aktywizację zawodową dla 53 tys. bezrobotnych, objęto 71 tys. uczniów wsparciem edukacyjnym.
Z kolei Program Rozwoju Obszarów Wiejskich to 272 mln euro dla Małopolski. Są one wykorzystywane głównie na budowę sieci wodociągowych i kanalizacyjnych, systemy segregacji odpadów, inwestycje pozyskiwania energii ze źródeł alternatywnych, budowę boisk i placów zabaw na wsi, poprawę dostępu do szerokopasmowego internetu. Jak poinformował podczas konferencji członek zarządu województwa Stanisław Sorys, w ramach PROW podpisanych już zostało 1258 umów.
Kampania ma własną stronę internetową: www.wramach.fundusze.malopolska.pl, na której można obejrzeć m.in. kulisy powstawania spotu reklamowego.