Reklama

Rynek czekolady. Polska wśród największych eksporterów

W 2020 roku światowy rynek czekolady był wart 106 mld dolarów. Według prognoz firmy Euromonitor w 2025 roku wartość sprzedaży słodyczy czekoladowych może przekroczyć 133 mld dolarów. Pandemia nie zahamowała rozwoju rynku czekoladowego, co pokazują także dane z rynku polskiego.

Jak wynika z raportu firmy Wedel "Światowy i polski rynek czekolady", Polska jest największym rynkiem czekolady w Europie Środkowo-Wschodniej. Nad Wisłą dostępnych jest kilkaset rodzajów tabliczek czekolady. W czerwcu 2021 roku wartość polskiego rynku słodyczy czekoladowych wyniosła ponad 7,65 mld zł. To prawie 190 mln ton wyprodukowanej czekolady.

- Od półtora roku znajdujemy się w nowej rzeczywistości - nauczyliśmy się odpowiadać na wyzwania, kontynuując bieżącą działalność i wykorzystywać pojawiające się szanse. W tej bezprecedensowej sytuacji, wpływającej na wszystkie obszary funkcjonowania, rynek wyrobów czekoladowych zachował stabilność i wciąż wyróżnia się dodatnią dynamiką wzrostu, choć mniejszą niż w poprzednich latach. Sezon czekoladowy zaczynamy w obliczu wyzwań surowcowych i logistycznych - przed nami intensywny czas, do którego przygotowywaliśmy się przez ostatnie miesiące opracowując ofertę, zabezpieczając dostępność produktów i ciągłość łańcucha dostaw - mówi Aleksandra Kusz vel Sobczuk, kierownik Komunikacji Korporacyjnej w Wedlu.

Reklama

Statystyczny Polak zjada rocznie ok. 5,2 kg słodyczy czekoladowych - prawie o jedną trzecią więcej niż jeszcze kilkanaście lat temu, ale nadal mniej niż Niemcy czy Austriacy (8,3 kg). Na słodkości z dodatkiem kakao wydajemy rocznie ok. 190 zł. Konsumenci Nad Wisłą najchętniej sięgają po tabliczki czekolady (28,2 proc. sprzedaży słodyczy), praliny (27,2 proc.) oraz batony (17,8 proc.). Jeżeli chodzi o samą czekoladę, to największą popularnością cieszy się tabliczka mleczna, którą wybiera aż 2/3 konsumentów.

W 2020 roku w Europie wyprodukowano 3,54 mln ton słodyczy czekoladowych. Trzej najwięksi producenci Niemcy, Francja i Włochy odpowiadają za 60 proc. całej produkcji na całym kontynencie. Polska jest piątym producentem słodyczy czekoladowych w Europie (6,7 proc. produkcji) - wynika z raportu Wedla.

Jednocześnie Polska jest czwartym największym eksporterem czekoladowych słodkości na świecie (7,3 proc. udziału w światowym rynku), a w ciągu ostatniego roku eksport w Polsce rozwijał się najszybciej - urósł o 13,3 proc. rok do roku. Wartość naszego eksportu to prawie 2,1 mld dolarów.

- Dojrzałość i nasycenie rodzimego rynku w Polsce naturalnie kieruje nas ku poszukiwaniom nowych dróg rozwoju - jedną z nich jest eksport. Ekspansja zagraniczna Wedla ma wieloletnią tradycję, pierwsze kroki podjęliśmy już w latach 30-tych ubiegłego wieku. Obecnie kluczowymi rynkami pod kątem rozwoju są dla nas Rosja i cały obszar Wspólnoty Niepodległych Państw, gdzie nasze produkty są dobrze znane, a preferencje konsumenckie zbliżone do tych w Polsce. Widzimy także duży potencjał w krajach Dalekiego Wschodu takich jak Chiny, Japonia, Korea Południowa, Indie czy Tajwan. To nowoczesne i rozwijające się gospodarki, które stanowią dobry fundament dla wzrostu naszego eksportu - wyjaśnia Aleksandra Kusz vel Sobczuk.

Dominika Pietrzyk

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »