Rynek czekolady. Polska wśród największych eksporterów
W 2020 roku światowy rynek czekolady był wart 106 mld dolarów. Według prognoz firmy Euromonitor w 2025 roku wartość sprzedaży słodyczy czekoladowych może przekroczyć 133 mld dolarów. Pandemia nie zahamowała rozwoju rynku czekoladowego, co pokazują także dane z rynku polskiego.
Jak wynika z raportu firmy Wedel "Światowy i polski rynek czekolady", Polska jest największym rynkiem czekolady w Europie Środkowo-Wschodniej. Nad Wisłą dostępnych jest kilkaset rodzajów tabliczek czekolady. Jak wynika z danych agencji Nielsen, w czerwcu 2021 roku wartość polskiego rynku słodyczy czekoladowych wyniosła ponad 7,65 mld zł. To prawie 190 mln ton wyprodukowanej czekolady.
- Od półtora roku znajdujemy się w nowej rzeczywistości - nauczyliśmy się odpowiadać na wyzwania, kontynuując bieżącą działalność i wykorzystywać pojawiające się szanse. W tej bezprecedensowej sytuacji, wpływającej na wszystkie obszary funkcjonowania, rynek wyrobów czekoladowych zachował stabilność i wciąż wyróżnia się dodatnią dynamiką wzrostu, choć mniejszą niż w poprzednich latach. Sezon czekoladowy zaczynamy w obliczu wyzwań surowcowych i logistycznych - przed nami intensywny czas, do którego przygotowywaliśmy się przez ostatnie miesiące opracowując ofertę, zabezpieczając dostępność produktów i ciągłość łańcucha dostaw - mówi Aleksandra Kusz vel Sobczuk, kierownik Komunikacji Korporacyjnej w Wedlu.
Statystyczny Polak zjada rocznie ok. 5,2 kg słodyczy czekoladowych - prawie o jedną trzecią więcej niż jeszcze kilkanaście lat temu, ale nadal mniej niż Niemcy czy Austriacy (8,3 kg). Na słodkości z dodatkiem kakao wydajemy rocznie ok. 190 zł. Dane agencji Nielsen wskazują, że konsumenci nad Wisłą najchętniej sięgają po tabliczki czekolady (28,2 proc. sprzedaży słodyczy), praliny (27,2 proc.) oraz batony (17,8 proc.). Jeżeli chodzi o samą czekoladę, to największą popularnością cieszy się tabliczka mleczna, którą wybiera aż 2/3 konsumentów.
W 2020 roku w Europie wyprodukowano 3,54 mln ton słodyczy czekoladowych. Trzej najwięksi producenci Niemcy, Francja i Włochy odpowiadają za 60 proc. całej produkcji na całym kontynencie. Polska jest piątym producentem słodyczy czekoladowych w Europie (6,7 proc. produkcji) - wynika z raportu Wedla.
Jednocześnie Polska jest czwartym największym eksporterem czekoladowych słodkości na świecie (7,3 proc. udziału w światowym rynku), a w ciągu ostatniego roku eksport w Polsce rozwijał się najszybciej - urósł o 13,3 proc. rok do roku. Wartość naszego eksportu to prawie 2,1 mld dolarów.
- Dojrzałość i nasycenie rodzimego rynku w Polsce naturalnie kieruje nas ku poszukiwaniom nowych dróg rozwoju - jedną z nich jest eksport. Ekspansja zagraniczna Wedla ma wieloletnią tradycję, pierwsze kroki podjęliśmy już w latach 30-tych ubiegłego wieku. Obecnie kluczowymi rynkami pod kątem rozwoju są dla nas Rosja i cały obszar Wspólnoty Niepodległych Państw, gdzie nasze produkty są dobrze znane, a preferencje konsumenckie zbliżone do tych w Polsce. Widzimy także duży potencjał w krajach Dalekiego Wschodu takich jak Chiny, Japonia, Korea Południowa, Indie czy Tajwan. To nowoczesne i rozwijające się gospodarki, które stanowią dobry fundament dla wzrostu naszego eksportu - wyjaśnia Aleksandra Kusz vel Sobczuk.
Dominika Pietrzyk