Rynek leków wzrośnie o 5,5 proc.

Rynek leków OTC (wydawanych bez recepty) wzrośnie w 2006 roku o 5,5 proc., głównie dzięki większej sprzedaży parafarmaceutyków w aptekach - wynika z najnowszego raportu firmy analitycznej PMR Rynek OTC w Polsce 2006"

Rynek leków OTC (wydawanych bez recepty)  wzrośnie w 2006 roku o 5,5 proc., głównie dzięki większej  sprzedaży parafarmaceutyków w aptekach - wynika z najnowszego  raportu firmy analitycznej PMR Rynek OTC w Polsce 2006"

W zeszłym roku sprzedaż tzw. nie-leków w aptekach wzrosła o 33 proc., podczas gdy wartość całego rynku produktów bez recepty zwiększyła się o 8,2 proc. "Sprzedaż pozaapteczna nie przyczyniła się do wzrostu wartości rynku tak bardzo, jak spodziewano się tego jeszcze kilka lat temu" - uważają analitycy PMR.

Z danych PMR wynika, że w ostatnim roku wartość całego rynku OTC osiągnęła 5,5 mld zł w cenach detalicznych, co odpowiada wzrostowi o 8,2 proc. w porównaniu z rokiem 2004. To właśnie kategoria nie-leków stała się najważniejszym czynnikiem wzrostu na rynku sprzedaży aptecznej bez recepty. W 2005 roku jej znaczenie jeszcze wzrosło - produkty sprzedawane bez recepty, które nie mają jednak statusu leków, osiągnęły wartościowo 25-proc. udział w całym rynku OTC - wyjaśnia autorka raportu Monika Stefańczyk.

Reklama

Apteczny rynek OTC dzieli się na dwie podstawowe grupy: leków OTC oraz innych produktów sprzedawanych bez recepty, które jednak nie mają statusu leku, takich jak suplementy diety, odżywki, kosmetyki i dermokosmetyki, leki homeopatyczne, zioła, testy diagnostyczne, materiały opatrunkowe, sprzęt medyczny, materiały stomatologiczne.

W ciągu ostatnich dwóch lat to właśnie ta druga grupa była głównym motorem wzrostu na rynku OTC.

Jednym z powodów wysokiego wzrostu sprzedaży aptecznej w tej grupie były, powszechne w latach 2004-2005, zmiany statusu produktu z leku OTC na suplement diety. W efekcie, w 2005 roku suplementy diety stanowiły już jedną trzecią wartości sprzedaży aptecznej nie-leków oraz jedną dziesiątą całkowitej sprzedaży wszystkich produktów wydawanych bez recepty w aptekach - wynika z raportu.

Rejestracja suplementu diety jest właściwie notyfikacją, co oznacza, że proces ten jest znacznie uproszczony, a przede wszystkim skrócony. Również reklama takiego produktu jest wolna od ograniczeń, jakie są narzucane lekom. Większość producentów, z którymi PMR przeprowadziło wywiady na potrzeby raportu, przyznała, że trend zmiany statusu leków OTC na suplementy diety będzie się utrzymywał w najbliższym czasie w Polsce.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: rynek leków | diety | proca | suplementy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »