Rząd przyjął nowy program budowy dróg. Morawiecki: największy w historii, 294 mld zł na inwestycje
- Rozwój nie byłby możliwy bez rozwoju infrastruktury drogowej. Te ostatnie lata stoją pod znakiem szybkiej rozbudowy sieci komunikacyjnej – powiedział premier Mateusz Morawiecki. Rada Ministrów przyjęła dzisiaj na posiedzeniu nowy rządowy Program Budowy Dróg Krajowych. - To największy w historii Krajowy Program Budowy Dróg. To 294 mld zł, które są zagwarantowane - dodał szef rządu. - W każdym regionie kraju mamy zaplanowane inwestycje - wskazał minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. W ramach programu ma powstać 2 tys. km autostrad i dróg ekspresowych.
Szef rządu wymienił m.in. drogę S5, obwodnica Warszawy, droga S11, S10 od Szczecina do Warszawy - to inwestycje, które będą miały zapewnione finansowanie w ramach nowego programu budowy dróg.
- To największy w historii krajowy program budowy dróg. To 294 mld zł, które są zagwarantowane w przyszłych budżetach; dołożymy tutaj kolejnych kilka mld zł - dodał premier. - Jest to wehikuł rozwoju gospodarczego dla całej Polski. Chociaż sieć dróg krajowych to tylko 5 proc. wszystkich, to jeździ po nich 40-45 proc. wszystkich pojazdów - mówił Morawiecki.
Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze
Przypomniał także, że inwestycje w drogi gminne i powiatowe to ponad 12 tys. projektów.
- Drogi wymagają dwóch rzeczy: pieniędzy i projektu. Pieniądze dostarczamy poprzez uszczelnienie systemu finansowego. Pomysł, projekt w jaki sposób mądrze połączyć duże miasta ale także mniejsze ośrodki miejskie i tereny wiejskie - kontynuował szef rządu. Wskazał także, że rząd nie zwalnia z inwestycjami. - Za 5 do 10 lat Polska będzie jednym z najlepiej skomunikowanych krajów w Europie - dodał.
Rząd podczas wtorkowego posiedzenia zajmował się m.in. uchwałą w sprawie aktualizacji Krajowego Programu Kolejowego, aby zabezpieczyć środki na waloryzację kontraktów realizowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe.
Z wpisu w wykazie prac wynika, że chodzi o zwiększenie o 100 mln zł środków Funduszu Kolejowego w latach 2023-2024, z przeznaczeniem na projekty realizowane w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych (RPO), a także przesunięcie 128,4 mln zł pochodzących z dokapitalizowania z lat 2023-2024 na rok 2022 z przeznaczeniem na projekty Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (POIiŚ 2014-2020) oraz Instrumentu "Łącząc Europę" (CEF).
- Pracujemy nad nowym programem inwestycji kolejowych, który będzie przewidywał waloryzację kontraktów. Mamy pewne rozbieżności z ministerstwem infrastruktury, co do sposobu finansowania programu. My preferujemy finasowanie długoterminowe kredytami np. z EBI, a MI preferuje środki budżetowe - powiedział na posiedzeniu sejmowej komisji wiceminister finansów Sebastian Skuza.
Według niego koszt waloryzacji to ok. 2 mld zł. - Staramy się w ramach programu wyasygnować te kwoty - dodał.
Rada Ministrów zajęła się również wartym około 292 mld zł, Rządowym Programem Budowy Dróg Krajowych (RPBDK) do 2030 r., z perspektywą do 2033 r. Jak informuje resort infrastruktury, nowy RPBDK określa cele polityki transportowej w zakresie budowy drogowej sieci TEN-T na terenie Polski oraz drogowych połączeń komplementarnych. Jak dodano, celem RPBDK jest stworzenie spójnej sieci dróg krajowych zapewniającej efektywne funkcjonowanie drogowego transportu osobowego i towarowego.
"Łącznie na realizację inwestycji ujętych w nowym programie przeznaczona zostanie kwota ok. 292 mld zł. Limit finansowy obejmuje nowe zadania o wartości około 187 mld zł oraz zadania kontynuowane o wartości około 105 mld zł. Jest to największy program drogowy w historii Polski" - podał resort w opisie programu.