Rząd zakłada plan podwyżek do 2016 roku

Rząd zakłada coroczne podwyżki akcyzy na wyroby tytoniowe oraz brak waloryzacji progów podatkowych - wynika z aktualizacji Wieloletniego Planu Finansowego Państwa.

"W podatku akcyzowym w horyzoncie prognozy zakłada się coroczne podwyższanie stawek podatku na wyroby tytoniowe. Dodatkowo 31 października 2013 r. kończy się ogólne zwolnienie od akcyzy dla gazu ziemnego, zużywanego do celów opałowych i napędowych. W związku z tym od 1 listopada 2013 r. wyroby te będą podlegać opodatkowaniu akcyzą na zasadach określonych w ustawie o podatku akcyzowym. W celu ograniczenia negatywnego wpływu tego rozwiązania na sektor gospodarstw domowych planuje się wprowadzenie szerokiego katalogu zwolnień z tego podatku" - napisano.

"W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych w całym horyzoncie prognozy zakłada się brak waloryzacji dotychczas obowiązujących progów podatkowych oraz ustawowych, zryczałtowanych kosztów uzyskania przychodów i kwoty zmniejszającej podatek. Oznacza to, że kontynuowany będzie proces nieznacznego podwyższania efektywnego obciążenia podatkiem PIT" - dodano.

Reklama

Rząd zakłada coroczne podwyżki akcyzy na wyroby tytoniowe oraz brak waloryzacji progów podatkowych - wynika z aktualizacji Wieloletniego Planu Finansowego Państwa.

 
Poniżej planowane dochody:
                   2014    2015   2016
Dochody ogółem    288,7   297,0  316,0
podatkowe         261,0   273,7  290,4
pośrednie         190,8   199,8  209,9
bezpośrednie       68,2    71,9   78,5
niepodatkowe       24,2    20,2   22,1
Cło                 2,1     2,2    2,3
Dochody z UE        1,4     0,9    1,2

PKB

Wzrost PKB w Polsce w 2013 r. wyniesie 1,5 proc. W kolejnych latach można spodziewać się przyspieszenia tempa wzrostu PKB do 2,5 proc. w 2014 r. oraz odpowiednio 3,8 proc. i 4,3 proc. w latach 2015-2016 - wynika z Wieloletniego Planu Finansowego Państwa na lata 2013-2016 opublikowanego we wtorek.

"Oczekiwania dotyczące kształtowania się składowych PKB wskazują, że wzrost gospodarczy w Polsce w 2013 r. wyniesie 1,5 proc., czyli o 0,4 pkt. proc. mniej niż w 2012 r. W kolejnych latach, wraz z poprawą koniunktury w UE można spodziewać się przyspieszenia tempa wzrostu PKB w Polsce do 2,5 proc. w 2014 r. oraz odpowiednio 3,8 proc. i 4,3 proc. w latach 2015-2016" - napisano w dokumencie.

"W horyzoncie prognozy polityka makroekonomiczna prowadzona będzie w warunkach niekorzystnych uwarunkowań cyklicznych. Szacuje się, że w 2013 r. luka produktowa pogłębi się do minus 3,1 proc. w stosunku do minus 1,5 proc. z 2012 r. W 2014 r. luka wzrośnie jeszcze do minus 3,7 proc., by od 2015 r. zacząć się domykać do odpowiednio minus 3,1 proc. i minus 2,3 proc. w 2016 r." - dodano.

W WPFP zapisano, że przyjęty scenariusz wzrostu gospodarczego w Polsce zakłada kontynuację wysiłku konsolidacyjnego finansów publicznych w Polsce.

"W związku z tym oczekuje się, że w okresie prognozy udział spożycia publicznego w PKB spadnie z 17,8 proc. w 2013 r. do ok. 16,0 proc. w 2016 r. W latach 2011-2012 udział ten spadł do 17,9 proc. w porównaniu z rekordowym poziomem 18,9 proc. zanotowanym w 2010 r. Wśród czynników odpowiedzialnych za kształtowanie się spożycia publicznego należy wymienić planowane ograniczenia kosztów pracy oraz wydatków zaliczanych do zużycia pośredniego sektora instytucji rządowych i samorządowych" - napisano.

"Oczekuje się również ograniczenia udziału inwestycji publicznych w PKB. Skala tego ograniczenia będzie jednak nieco mniejsza niż w 2012 r. Oczekuje się, że w 2013 r. udział inwestycji publicznych w PKB w Polsce obniży się do ok. 3,8 proc. w porównaniu z 4,6 proc. w roku poprzednim i 5,7 proc. w 2011 r. W kolejnych latach udział ten ma być dalej stopniowo redukowany, by w 2016 r. osiągnąć poziom 2,8 proc." - dodano.

Inwestycje

W dokumencie napisano, że miejsce inwestycji publicznych w tworzeniu wzrostu gospodarczego powinny stopniowo przejmować inwestycje prywatne.

"Proces ten jest obserwowany od 2011 r., od kiedy to udział w PKB nakładów brutto na środki trwałe sektora rynkowego systematycznie się zwiększa, pomimo relatywnie niekorzystnej sytuacji w otoczeniu zewnętrznym. W celu utrzymania obecnej dynamiki inwestycji w projekty infrastrukturalne, inwestycje bezpośrednio finansowane przez sektor instytucji rządowych i samorządowych mają być wspierane inwestycjami realizowanymi w ramach programu Inwestycje Polskie.

Program ten oparty jest na dwóch filarach: Banku Gospodarstwa Krajowego oraz Spółce Polskie Inwestycje Rozwojowe SA" - napisano.

"Celem pierwszego filaru jest zwiększenie akcji kredytowej i gwarancyjnej związanej z potrzebami długookresowego finansowania inwestycji realizowanych przez sektor prywatny w obszarach strategicznych dla państwa. Zadaniem Spółki Polskie Inwestycje Rozwojowe SA jest z kolei inwestowanie w spółki celowe, odpowiedzialne za przygotowanie i prowadzenie projektów infrastrukturalnych. Oczekiwanym skutkiem powyższego programu będzie spadek kosztu kapitału, co dodatkowo zostanie wsparte zakładaną redukcją stóp procentowych" - dodano.

"Wprawdzie w 2013 r. realne tempo inwestycji prywatnych będzie nieco niższe niż w roku poprzednim (odpowiednio 4,4 proc. względem 5,3 proc.), jednak w kolejnych latach prognozy można się już spodziewać wyraźnego przyspieszenia tempa wzrostu tej kategorii ekonomicznej. Szacuje się, że w przyszłym roku udział inwestycji prywatnych w PKB wzrośnie do 16,2 proc., by w 2016 r. osiągnąć poziom 18,6 proc." - głosi dokument.

BEZROBOCIE, ZATRUDNIENIE, WYNAGRODZENIA

W WPFP czytamy, że uwzględniając spodziewany wzrost liczby osób aktywnych zawodowo oraz fakt, że rosnąca podaż pracy napotka silną barierę po stronie popytu na pracę, prognozuje się, że stopa bezrobocia rejestrowanego na koniec 2013 r. wzrośnie do 13,8 proc. w stosunku do poziomu 13,4 proc. zanotowanego w roku poprzednim.

"W 2014 r. poziom tej kategorii ekonomicznej ustabilizuje się, a w kolejnych latach oczekiwany jest już spadek stopy bezrobocia do odpowiednio 13,3 proc. w 2015 r. oraz 12,8 proc. w 2016 r." - napisano.

"Oczekuje się, że w 2013 r. przeciętne zatrudnienie w gospodarce narodowej spadnie o 0,4 proc. W 2014 r. spadek ten wyniesie 0,1 proc. Dopiero w latach kolejnych skutki spodziewanego w 2014 r. ożywienia aktywności gospodarczej w otoczeniu zewnętrznym i w związku z tym poprawy koniunktury w Polsce pozwolą na szybszy wzrost popytu na pracę. Prognozuje się, że w latach 2015-2016 przeciętne zatrudnienie w gospodarce narodowej będzie rosło w tempie 0,6 proc." - dodano.

W dokumencie wskazuje się, że poziom bezrobocia wraz z rosnącą podażą pracy oraz planowanym znacznym ograniczeniem wzrostu funduszu wynagrodzeń w większości jednostek podsektora rządowego oraz w podsektorze ubezpieczeń społecznych będą ograniczać wzrost wynagrodzeń w gospodarce.

"Przewiduje się, że w 2013 r. nominalne tempo wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej wyniesie 2,8 proc. Od 2014 r. oczekiwane jest początkowo niewielkie przyspieszenie do 3,5 proc., czyli do poziomu, w jakim przeciętne wynagrodzenie wzrosło w 2012 r., by w kolejnych latach, wraz z oczekiwaną poprawą sytuacji na rynku pracy i obniżającą się stopą bezrobocia, osiągnąć tempo odpowiednio 4,7 proc. i 5,2 proc." - napisano.

"Relatywnie niskiemu wzrostowi funduszu wynagrodzeń w roku bieżącym towarzyszyć będzie wysoki wzrost funduszu emerytur i rent w wyniku obowiązującego systemu waloryzacji świadczeń. W konsekwencji realny wzrost dochodów do dyspozycji gospodarstw domowych w 2013 r. wyniesie ok. 1,6 proc. Pozwoli to, przy zakładanym zwiększeniu stopy oszczędności gospodarstw domowych w związku z tzw. efektem przezornościowym, na realny wzrost konsumpcji prywatnej w tempie 1,1 proc." - dodano.

"W kolejnych latach, wraz z poprawą warunków na rynku pracy i oczekiwanym polepszeniem nastrojów konsumentów dzięki lepszej koniunkturze, tempa wzrostu dochodów do dyspozycji gospodarstw domowych, jak i konsumpcji, powinny przyspieszać. Prognozuje się, że w 2014 r. realny wzrost konsumpcji prywatnej wyniesie 2,1 proc., w latach 2015-2016 będzie to już odpowiednio 3,2 proc. i 3,5 proc." - głosi dokument.

EKSPORT, IMPORT

Autorzy dokumentu zaznaczają, że w przypadku eksportu oczekuje się stabilizacji realnego tempa wzrostu tej kategorii ekonomicznej w roku bieżącym na poziomie z roku poprzedniego (2,8 proc.).

"W kolejnych latach realne tempo wzrostu eksportu pozostanie zbliżone do tempa wzrostu rynków eksportowych i wyniesie odpowiednio 4,3 proc. w 2014 r. i ok. 5 proc. w latach 2015-2016. Oczekuje się, że w 2013 r. realny wzrost importu będzie istotnie niższy niż prognozowany wzrost eksportu, co pozwoli utrzymać dodatnią kontrybucję eksportu netto we wzrost PKB, jednak na poziomie nieco niższym niż w roku poprzednim (odpowiednio 0,8 pkt. proc. względem 2,0 pkt. proc.)" - napisano.

"W kolejnych latach, wraz z przyspieszeniem popytu w kraju, oczekiwane jest przyspieszenie realnego tempa wzrostu importu do poziomów powyżej tempa notowanego przez eksport. W efekcie wkład eksportu netto we wzrost PKB będzie już ujemny i wyniesie odpowiednio minus 0,1 pkt. proc. w 2014 r., minus 0,2 pkt. proc. w 2015 r. oraz minus 0,3 pkt. proc. w 2016 r." - dodano.

Prognoza wskaźników makroekonomicznych w latach 2013-2016
Wyszczególnienie 	        2013    2014    2015     2016
1. PKB w ujęciu realnym,   101,5   102,5   103,8    104,3
dynamika
2. PKB w cenach bieżących, 1642,9  1721,5  1829,8   1955,6
mld PLN
3. Średnioroczny wzrost    101,6   102,4   102,5    102,5
cen towarów i usług kons.,(102,7)* %
4. Przeciętne zatrudnienie  99,6    99,9   100,6    100,6
w gosp. narodowej, dynamika
5. Stopa bezrobocia         13,8    13,8    13,3     12,8
rejestrowanego, koniec roku, %
6. Stopa bezrobocia         10,8    11,0    10,6     10,3
wg BAEL (15 lat i więcej)
7. Realny wzrost           101,2   101,0   102,1    102,7
przeciętnego wynagrodzenia 
w gospodarce narodowej, dynamika
* Zgodnie z ustawą budżetową inflacja w 2013 r. wyniesie 2,7%.

Rząd w 2014 nie zakłada wpłaty z zysku z NBP oraz wpływów ze sprzedaży pasma 800 Mhz oraz 1800 Mhz - wynika z aktualizacji Wieloletniego Planu Finansowego Państwa. "W 2014 r. poziom prognozowanych dochodów niepodatkowych ulegnie znacznemu obniżeniu w stosunku do prognozowanych na 2013 r., co wynika głównie z braku wpłaty z zysku NBP oraz braku wpłat ze sprzedaży w drodze aukcji częstotliwości z pasma 800 MHz oraz opłaty wnoszonej z tytułu rezerwacji częstotliwości 1800 MHz (występujących w 2013 r.)" - napisano.

PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »