"Rzeczpospolita": Ceramika znad Wisły podbija zagranicę
- Rośnie eksport polskich płytek ceramicznych. Ich producenci borykają się jednak z problemami w kraju; niskimi cenami i rosnącą konkurencją - pisze "Rzeczpospolita".
Od stycznia do kwietnia z Polski wyeksportowano 14,5 mln metrów kw. płytek ceramicznych o łącznej wartości 78,5 mln euro. To o 7 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2015 roku.
Według analityka Centrum Analiz Branżowych (CAB) Maksymiliana Mirosa, wzrost sprzedaży odnotowano na sześciu z siedmiu największych rynków zbytu dla polskich eksporterów płytek.
Jedynie w Rosji sprzedaż spadła o 14 proc. Z kolei po dwóch latach spadku eksportu na Ukrainę, w tym roku sprzedaż wzrosła tam aż o 28 proc. Według danych CAB, głównymi odbiorcami eksportu z Polski pozostają Niemcy, Czesi oraz Słowacy.
Największymi konkurentami polskich firm są rywale z Włoch i Hiszpanii, którzy nie tylko walczą o te same rynki eksportowe, ale też mocno zadomowili się w Polsce.
Polskim przykładem sukcesu jest ceramika z Bolesławca. Obecnie polski producent, Fabryka Naczyń Kamionkowych "Manufaktura" z Bolesławca, W ciągu kilku lat zatrudnienie "Manufaktury" wzrosło z 10 do 213 osób. Nadwyżki mocy wytwórczych powodują ze spółki giełdowe takie jak Rovese, Ceramikę Nowa Gala i Polcolorit agresywnie również szukają rynków zbytu.