Reklama

Sejm rzutem na taśmę obniża akcyzę dla hybryd

Obniżenie o 50 proc. stawki podatku akcyzowego dla pojazdów hybrydowych - przewiduje uchwalona w tym tygodniu przez Sejm nowela ustawy o podatku akcyzowym. Celem nowych przepisów jest pobudzenie rynku i używania samochodów niskoemisyjnych.

Projekt obniżenia o połowę akcyzy dla hybryd - do trzeciego czytania

Reklama

Nowe przepisy ws. akcyzy były inicjatywą poselską. Wprowadzają one obniżoną o 50 proc. stawkę podatku akcyzowego dla pojazdów o hybrydowym napędzie spalinowo-elektrycznym, w którym energia elektryczna nie jest akumulowana przez podłączenie zewnętrznego źródła zasilania.

Zgodnie z nowym prawem, samochody hybrydowe o pojemności silnika większej niż 2000 centymetrów sześciennych, ale nie wyższej niż 3500 centymetrów sześciennych, mają być objęte 9,3 proc. podatkiem akcyzowym. W przypadku pojazdów z silnikami do 2000 centymetrów sześciennych stawka podatku ma wynosić 1,55 proc.

Obecne przepisy przewidują czasowe zwolnienie z podatku akcyzowego dla samochodów hybrydowych.

Zdaniem ekspertów, stawki podatku akcyzowego dla klasycznych samochodów hybrydowych (elektryczno-spalinowych) zostaną obniżone o połowę.

Dotyczy to hybryd z silnikami o pojemności do 2 litrów akcyza wyniesie 1,55 proc. wartości pojazdów oraz 9,3 proc. dla hybryd z silnikami pojemności od 2 do 3,5 litra.

Zdaniem analirtyków na zmianach skorzystają głównie producenci samochodów Toyoty.

Za uchwaleniem ustawy głosowało 420 posłów, przeciw 1, wstrzymało się od głosu 4. Teraz nowela trafi pod obrady Senatu.

.....................

Raport: KPMG: dopłaty do zakupu pojazdów elektrycznych konieczne

Dopłaty bezpośrednie do zakupu pojazdów elektrycznych powinny zostać uruchomione niezwłocznie - wynika z ostatniego raportu KPMG Global Automotive Executive Survey.

- Rozwój elektromobilności na świecie jest faktem i powinniśmy w Polsce podejmować działania pozwalające na wykorzystanie szans z tym związanych" - wskazał dyrektor w zespole doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce Przemysław Szywacz, prezentując najnowszą edycję raportu KPMG Global Automotive Executive Survey.

Jak podkreślił, "system dopłat bezpośrednich, odpowiadający na realne potrzeby rynku, powinien zostać niezwłocznie uruchomiony". - Oprócz objęcia nim osób fizycznych warto umożliwić korzystanie z niego firmom w taki sposób, aby użytkowanie samochodu elektrycznego stanowiło realną - zwłaszcza w aspekcie ekonomicznym - alternatywę dla użytkowania samochodu spalinowego - dodał.

- W tym celu limit wartości samochodu objętego dopłatą nie może być zbyt niski, a dopłaty powinny mieć zastosowanie także dla firm korzystających z samochodów poprzez leasing lub wynajem - wyjaśnił Szywacz.

W raporcie wskazano na pewną specyfikę polskiego rynku elektromobilnego i związane z nią szanse oraz wyzwania. Według KPMG "taką szansą z pewnością jest specjalizacja w zakresie produkcji autobusów elektrycznych, gdzie Polska wyrasta na europejskiego lidera, a autobusy elektryczne z Polski są widoczne w coraz większej liczbie europejskich miast".

- Wyzwań wciąż pozostaje więcej, a jednym z nich jest skala indywidualnego importu używanych samochodów o napędzie konwencjonalnym, które nie spełniają aktualnych norm emisji. Chcąc doprowadzić do istotnej redukcji smogu w miastach, należy podjąć działania, dzięki którym wzrośnie zainteresowanie samochodami elektrycznymi nie tylko wśród klientów instytucjonalnych, ale również wśród indywidualnych użytkowników - czytamy.

Według autorów raportu, wyzwania dotyczą praktycznie całej branży motoryzacyjnej w Polsce - w szczególności producenci komponentów wykorzystywanych do produkcji samochodów muszą dostosować swoją działalność w odpowiedzi na potrzeby elektromobilności.

"Wynika to z faktu, że przy produkcji samochodów elektrycznych wykorzystuje się ok. 50 proc. mniej części niż przy produkcji samochodów o napędzie konwencjonalnym, a części nadal wykorzystywane muszą spełniać określone parametry" - wskazali.

"Krąg dotkniętych przez zmiany jest jednak znacznie szerszy i obejmuje także firmy z sektora energetycznego i rafineryjnego" - dodali.

Jak wyjaśnili, mogłoby się wydawać, że w przypadku energetyki rozwój elektromobilności jest przede wszystkim szansą na nowe źródło przychodów. "Jednocześnie inwestycje w infrastrukturę ładowania oznaczają duże zaangażowanie kapitałowe oraz organizacyjne przy wciąż niepewnym okresie zwrotu" - dodali.

Wskazali ponadto, że "w przypadku branży rafineryjnej inwestycje w infrastrukturę ładowania mogą okazać się koniecznością wobec rosnącego udziału samochodów elektrycznych w rynku, a w konsekwencji - malejących przychodów ze sprzedaży paliw konwencjonalnych".

KPMG to międzynarodowa sieć firm świadczących usługi z zakresu audytu, doradztwa podatkowego, gospodarczego i prawnego. KPMG zatrudnia 189 000 pracowników w 152 krajach. W Polsce KPMG działa od 1990 roku. Obecnie zatrudnia ponad 1 800 osób w Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Wrocławiu, Gdańsku, Katowicach i Łodzi.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »