Sieć marketów wycofuje mięso halal
Austriacka filia supermarketów SPAR zawiesiła kampanię reklamową i próbną sprzedaż mięsa halal, które jest pochodzącego z uboju prowadzonego wg wymogów islamu.
Austriacka filia supermarketów SPAR zawiesiła kampanię reklamową i próbną sprzedaż mięsa halal, to jest pochodzącego z uboju prowadzonego wg wymogów islamu. Zareagowała w ten sposób na lawinę krytyki i obelg na stronach internetowych - poinformowała w piątek austriacka prasa.
"Sieć SPAR zakończyła próbę sprzedaży mięsa halal w Wiedniu. Uczyniła to z powodu nieuzasadnionych oskarżeń, które padły w gwałtownej debacie na Facebooku" - głosi komunikat opublikowany przez SPAR.
"Jako firma zaopatrująca w żywność wszystkie grupy społeczne w Austrii wyrażamy smutek i konsternację z powodu tonu, w jakim toczyła się dyskusja, ale ponosimy konsekwencje tego zjawiska" - podaje jedna z dwóch głównych sieci handlowych na austriackim rynku.
Pierwotny plan firmy zakładał rozpoczęcie sprzedaży mięsa halal w około dwudziestu sklepach w stolicy Austrii, gdzie mieszka znaczna muzułmańska mniejszość.
W całej Austrii społeczność muzułmańska to około miliona osób, głównie pochodzących z Turcji; w swoich własnych sklepach oferuje ona wyłącznie produkty halal.
Po ogłoszeniu przez SPAR rozpoczęcia sprzedaży mięsa halal setki osób zaprotestowały na Facebooku przeciwko tej reklamie. Niektórzy oskarżali nawet SPAR o popieranie dżihadu, islamskiej świętej wojny, inni byli przeciwko zadawaniu zwierzętom rzeźnym dodatkowych cierpień.
Firma zapewniała, że zwierzęta są przed ubojem poddawane anestezji, wobec czego nie cierpią.
Główny rywal SPAR na austriackim rynku, sieć REWE (numer jeden w Austrii), informuje tymczasem, że nadal oferuje swym klientom mięso pochodzące z uboju dokonywanego według wymogów religii muzułmańskiej.
Wspólnota islamska nie zareagowała oficjalnie na decyzję sieci SPAR, tymczasem wspólnota żydowska w Austrii wyraziła "konsternację" wobec faktu, że SPAR ugięła się pod naciskiem "kampanii nienawiści" w mediach społecznościowych.