Skarga na Biedronkę za... reklamę z grillowaniem na balkonie w bloku
Do Komisji Etyki Reklamy wpłynęła skarga na spot reklamowy sieci Biedronka, w którym przedstawiony został rozpalony grill na balkonie mieszkania w bloku - poinformował serwis wiadomoscihandlowe.pl. Dyskontowa sieć uniknęła jednak "kary", bowiem zespół orzekający KER stwierdził, iż nie doszło do złamania Kodeksu Etyki Reklamy.
Na nietypową skargę, rozpatrzoną w lipcu, zwrócił uwagę serwis Bezprawnik.pl. Skarżąca reklamę napisała, że w spocie Biedronki na samym dole "bardzo drobnym druczkiem napisano upomnienie o zapoznanie się z zasadami wspólnot mieszkaniowych i spółdzielni, oraz korzystanie grilli elektrycznych lub bezdymnych, które rzekomo nie naruszają przepisów pożarowych".
- Jest to ewidentnie zła interpretacja Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów - stwierdziła.
Jej zdaniem, w świetle przywołanych przepisów, grille bezdymne jak i elektryczne "są postrzegane jednakowo z grillami węglowymi, ponieważ rozgrzewają się do wysokich temperatur i są jednoznacznie postrzegane jako bezpośrednie źródła inicjacji zapłonu innych materiałów".
- Ponadto w rozporządzeniu tym zawarta jest informacja o zakazie przechowywania materiałów niebezpiecznych pożarowo na balkonach, a jak wiadomo w grillach bezdymnych wykorzystywany jest węgiel drzewny lub brykiet, a sam balkon jest miejscem gdzie często trzymane są rozwieszone ubrania lub drobne meble wykonane najczęściej z łatwopalnych tworzyw sztucznych lub drewna lub, jak to przedstawiono w reklamie, wiklinowy kosz - czytamy w skardze.
Zdaniem skarżącej, reklama wprowadza odbiorcę w błąd w kwestii przepisów przeciwpożarowych oraz może być odbierana przez konsumenta jako zachęta do korzystania z grilli na balkonach, "co oprócz ryzyka pożaru wiąże się również z unoszącymi się zapachami, które mogą być nieprzyjemne dla innych mieszkańców spółdzielni".
Spółka Jeronimo Martins Polska, właściciel sieci Biedronka, nie zgodziła się z tymi zarzutami. Na dowód swoich racji przywołała stanowisko Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej, zgodnie z którym dozwolone jest użytkowanie grilli elektrycznych na balkonach i tarasach, ale pod warunkiem "zapewnienia wymaganych odległości tych urządzeń od materiałów palnych, a także wystroju i wyposażenia wnętrz wykonanych z materiałów palnych oraz niedopuszczenia do powstania płomienia, umożliwiającego zapalenie się tych materiałów jak również lokali (balkonów) sąsiednich".
Biedronka poszła o krok dalej i w odpowiedzi na skargę napisała, że reklama... "zachęca odbiorców do tworzenia silnych więzi z członkami rodziny poprzez spożywanie wspólnych posiłków, a także do utrzymywania przyjaznych relacji z sąsiadami i innymi mieszkańcami bloku".
Zespół orzekający KER uznał, że reklama była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej i nie narusza dobrych obyczajów, nie nadużywa zaufania odbiorców, ani też nie wykorzystuje ich braku doświadczenia lub wiedzy.
Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze